4 πρωταγωνιστές του End Plastic Waste μας μίλησαν για τη συμμετοχή τους στο ντοκιμαντέρ
- 1 ΙΟΥΝ 2022
Χαρακτηριστικό είναι πως, σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, οι εταιρίες που χρησιμοποιούν πλαστικό και εργάζονται στον χώρο της ομάδας αναμένεται να αυξήσουν το αποτύπωμά τους στη φύση κατά 49% έως το 2030, αν συνεχίσει με τους σημερινούς ρυθμούς και δεν υιοθετήσει άμεσα αειφόρες πρακτικές. Όλα τα παραπάνω στοιχεία οδηγούν σε ένα και μόνο συμπέρασμα: κάτι πρέπει να αλλάξει. Και το πιο σημαντικό: να αλλάξει μέσα από τις εταιρίες ένδυσης που βρίσκονται στον χώρο και μπορούν να αναστρέψουν την τωρινή κατάσταση.
Σε αυτή τη λογική, η adidas αποφάσισε να ενώσει τις δυνάμεις της με συνεργάτες που μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες και στο πλαίσιο του «END PLASTIC WASTE» να δημιουργήσει ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο αποτυπώνει την αγάπη αυτών των ανθρώπων για τη φύση και τους προβληματισμούς τους για την εξάπλωση του πλαστικού στις θάλασσες και τα βουνά.
Η προβολή του ντοκιμαντέρ πραγματοποιήθηκε σε μία από τις αίθουσες του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας στην Κηφισιά, το οποίο αποτελεί εδώ και δεκαετίες έναν χώρο διαπαιδαγώγησης γύρω από θέματα που απασχολούν τον πλανήτη και τα ζώα που υπάρχουν σε αυτόν.
Ο χώρος ενέπνεε μια φρεσκάδα. Ο κύριος λόγος για τον οποίο συνέβαινε αυτό ήταν το γεγονός πως αντί για καρέκλες είχαν τοποθετηθεί στην αίθουσα μπάλες με άχυρο. Η μυρωδιά τους ήταν τόσο έντονη που σε κάνει να πιστεύεις πως δεν είσαι στην Αθήνα. Το ίδιο και τα φανταστικά πλάνα του ντοκιμαντέρ.
Το πλαστικό που υπάρχει παντού στη φύση σήμερα
Τα μεγάλα κύματα που προσπαθούσε να δαμάσει ο Νικόλας Πλυτάς, ένας από τους διασημότερους surfers στον πλανήτη με 2,5 εκατομμύρια followers στο TikTok, οι βουτιές του Σπύρου Γιαννιώτη στα βαθιά νερά της Αττικής, εκεί που ο αργυρός ολυμπιονίκης του Ρίο συνεχίζει να κολυμπά, παρά το γεγονός πως αποσύρθηκε από την ενεργό δράση, και τα κόλπα με το ποδήλατο του Γιώργου Λέντζα που βρίσκει στα βουνά την ηρεμία που δεν υπάρχει στις πόλεις, σου κεντρίζουν το μάτι.
Αυτός ήταν και ο στόχος του Κώστα Σπαθή που τράβηξε τα φοβερά πλάνα από την ελληνική φύση. «Μέσα από τις λήψεις μου προσδοκώ να επηρεάζω την συνείδηση του κόσμου σε σχέση με το περιβάλλον. Η πρωτοβουλία της adidas αποτελεί μια ενέργεια που συνάδει απόλυτα με αυτό» δήλωσε ο ίδιος.
Ακόμη και κατά τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ, όμως, όπως εξηγούν οι πρωταγωνιστές τους, το πλαστικό ήταν εκεί σε ρόλο κομπάρσου. «Τη μέρα που κάναμε το γύρισμα, στον βυθό είδα μερικά άσπρα πράγματα. Στην αρχή νόμιζα πως ήταν πέτρες αλλά κατεβαίνοντας προς τα εκεί είδα πως ήταν πλαστικά πιατάκια από πάρτι. Δεν είναι η πρώτη φορά που έχει συμβεί αυτό. Έχω δει πολλές φορές πλαστικά μπουκάλια και τεράστιες σακούλες οικοδομής. Μου αρέσει πολύ να κολυμπάω αλλά κάθε φορά που το κάνω σκέφτομαι τι μπορώ να κάνω αυτή τη στιγμή για να βελτιώσω την κατάσταση» εξηγεί ο Σπύρος Γιαννιώτης που κολυμπάει ακόμη μέχρι σήμερα στις θάλασσες της Αττικής.
Την ίδια κατάσταση έχει βιώσει κατά καιρούς και ο Νικόλας Πλυτάς. «Θα σου δώσω ένα πολύ απλό παράδειγμα: ήμουν σε μια παραλία και έκανα foil. Κάθε 5 ή 10 λεπτά κόλλαγε το πτερύγιο της σανίδας σε μια πλαστική σακούλα και έπεφτα κάτω. Δεν με ένοιαζε που έπεφτα. Κάθε φορά που άγγιζα, όμως, κάτι πλαστικό, έλεγα “δεν γίνεται να υπάρχει κι άλλο πλαστικό”. Χαίρομαι που είμαι μέρος αυτής της ενέργειας. Θέλω να το πιέσω και να το προσπαθήσω. Πρέπει να αλλάξει αυτή η νοοτροπία του “πετάω τα σκουπίδια κάτω”. Είναι καθήκον μου και καθήκον μας» σημειώνει.
Ο Γιώργος Λέντζας, από τα ταξίδια του σε όλο τον πλανήτη μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, έχει αντιληφθεί πως το πρόβλημα με το πλαστικό είναι πια τεράστιο. «Αυτό που παρατήρησα είναι πως όσο πιο φτωχή είναι μια χώρα, τόσο μεγαλύτερο το πρόβλημα. Υπάρχουν άνθρωποι που ζουν κυριολεκτικά μέσα στα σκουπίδια. Και το κυριότερο είναι πως ο δυτικός κόσμος χρησιμοποιεί εσκεμμένα τον αναπτυσσόμενο ως σκουπιδαποθήκη. Ότι κι αν έχω δει στο βουνό, δεν συγκρίνεται με την εικόνα που αντίκρισα στην Ινδία ή στις Φιλιππίνες» προσθέτει.
Η μάχη για να μπει ένα τέλος στην κατάχρηση του πλαστικού
Η λύση σύμφωνα με τον ίδιο είναι η δράση, η αφύπνιση και η ισχυροποίηση του περιβαλλοντικού κινήματος παγκοσμίως. Στη λογική αυτή, η adidas συνεργάζεται το κοινωφελές Ίδρυμα Λασκαρίδη και μέσω του προγράμματος «Typhoon Project» ταξιδεύει με το νορβηγικής κατασκευής πλοίο 72 μέτρων ιδιοκτησίας του Ιδρύματος και μαζί με το εξειδικευμένο προσωπικό, πραγματοποιεί μεγάλης κλίμακας παράκτιους καθαρισμούς στην Ελλάδα.
Οι δράσεις, όμως, δεν σταματούν καθώς από τις 23 Μαΐου έως τις 8 Ιουνίου θα διεξαχθεί ο αγώνας Run For The Oceans, ο οποίος πρόκειται για ένα παγκόσμιο κίνημα που έχει ως στόχο την ενημέρωση για τη θαλάσσια ρύπανση από πλαστικά και το κυριότερο: πώς μπορούμε όλοι εμείς να συμβάλλουμε στην εξάλειψη του αποτυπώματός του στη φύση.
Γιατί στην τελική αυτό έχει σημασία. Να απαλλαγούμε από το πλαστικό. Γιατί σε διαφορετική περίπτωση, αυτό που θα έχουμε καταφέρει είναι να έχουμε ως το 2050 περισσότερα πλαστικά σε θάλασσες από ψάρια. Και αυτό είναι κάτι τρομάζει όλους μας.