Don Levy: Ένα μέλος της Οσκαρικής Ακαδημίας μιλάει στο ΟΝΕΜΑΝ
Ενόψει της ομιλίας του στο TEDx Athens, o Don Levy μιλάει για τις Οσκαρικές καμπάνιες, για την ομοιότητα μιας ταινίας με μια start-up και για την έμπνευση που αντλεί από τον πατέρα του.
- 13 ΝΟΕ 2014
Ο Don Levy δεν είναι κάποιος τυχαίος στη βιομηχανία διασκέδασης. Στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων της ψηφιακής επανάστασης για σχεδόν 2 δεκαετίες, επηρέασε τις αλλαγές στο χώρο των οπτικών εφέ και της βιομηχανίας του animation, ενώ έπαιξε ρόλο στις Οσκαρικές καμπάνιες αρκετών πετυχημένων έργων.
Έγινε μέλος της Sony Pictures το 1995, όταν ήταν ακόμα “μόνο 40 άνθρωποι κι ένα όνειρο” όπως λέει. Αρχικά ως σύμβουλος για τις καμπάνιες βραβείων, βοήθησε το στούντιο να γιγαντωθεί, ενώ το 2003 με το μικρού μήκους animation “The ChubbChubbs” και έπειτα με τα εφέ του “Spider-Man 2” το 2005, έφερε στο στούντιο ισάριθμα Όσκαρ με τις καμπάνιες του.
Για χρόνια σχεδίαζε στρατηγικές, αλλά όχι μόνο: Όπως μας εξομολογήθηκε, στις περήφανες στιγμές της καριέρας του συμπεριλαμβάνει το πώς βοήθησε να μεταφερθεί το στούντιο στη νέα ψηφιακή εποχή, σπρώχνοντας από τη θέση του όσο μπορούσε τις εξελίξεις και τα νέα δεδομένα.
Σήμερα ο Levy παραμένει διακεκριμένος Ακαδημαϊκός στα πανεπιστήμια USC και Boston University, ενώ φεύγοντας από τη Sony πριν 3 χρόνια, ξεκίνησε την ανάπτυξη μιας consultancy εταιρείας για τα media, τη βιομηχανία διασκέδασης και την τεχνολογία. Και φυσικά συνεχίζει να είναι μέλος της Ακαδημίας, στην επιτροπή πρότασης ταινιών animation.
Λίγες μέρες πριν την ομιλία του στο πλαίσιο του TEDx Athens 2014, στις 15 Νοεμβρίου, μιλήσαμε μαζί του για τις Οσκαρικές καμπάνιες, για την ομοιότητα μιας ταινίας με μια start-up, για επιτυχίες και απογοητεύσεις, και για την έμπνευση που αντλεί από τον πατέρα του.
Ποιο στοιχείο της βιομηχανίας του κινηματογράφου έπιασε την προσοχή σας και σας έκανε να θέλετε να γίνετε κομμάτι του;
Η δύναμη και η ικανότητα των ταινιών να συγκινούν τον κόσμο πάντα με συνάρπαζε. Γυρνάει πίσω στις παλιότερες αναμνήσεις όπου ακόμα και οι ντόπιες αίθουσες της γειτονιάς γίνονταν η πύλη για ένα κόσμο ανθρώπων, τοποθεσιών, ιδεών. Οι ταινίες και, γενικότερα, οι κινούμενες εικόνες είναι ένα μέσο που μπορεί να διασκεδάσει, να πληροφορήσει και να εμπνεύει. Γι’αυτό ήθελα να γίνω μέρος της βιομηχανίας.
Πώς θα περιγράφατε ακριβώς αυτό που κάνετε εσείς;
Βοηθώ ανθρώπους, εταιρείες και οργανισμούς να καταλάβουν ποιοι και τι είναι, τι και γιατί κάνουν αυτό που κάνουν και πώς μπορούν να προωθήσουν τις ιδέες, τα πρότζεκτ, τις αποστολές και τα οράματά τους. Μεγάλο μέρος της καριέρας μου το πέρασα δουλεύοντας στο μάρκετινγκ, στον τομέα δημοσιότητας και επικοινωνίας και συνειδητοποίησα πως υπάρχουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στο να δουλεύεις σε μια νέα κινηματογραφική παραγωγή στα πρώτα της στάδια και στο να δουλεύεις με μια start-up εταιρεία. Η ενέργεια και η δυναμική είναι η ίδια. Αυτό μεταφράστηκε τέλεια στα χρόνια μου στη Sony Pictures όπου εμπλέχθηκα με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών όπως η HD TV, το φορμάτ του DVD, τα online παιχνίδια, το mobile entertainment, το περιεχόμενο που δημιουργούν οι χρήστες και η ανάπτυξη των οπτικών εφέ και της animation βιομηχανίας. Είμαι περίεργος από τη φύση μου οπότε απολαμβάνω την μελέτη και την αναζήτηση, και για μένα έχουν μεγάλη αξία οι ακαδημαϊκοί μου δεσμοί τόσο με το USC όσο και με το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.
Προσπαθήσατε ποτέ να σχηματίσετε την καριέρα σας βάσει κάποιου συγκεκριμένου ατόμου; Ποια είνα τα είδωλά σας;
Οι γονείς μου. Χρωστάω πολλά στον πατέρα μου που θα έχει τα γενέθλιά του όσο θα είμαι στην Αθήνα, στις 16 Νοεμβρίου. Είναι ένας από τους πιο σεβαστούς executives στο μάρκετινγκ και το publicity που υπάρχουν στη βιομηχανία, και ακόμα δουλεύει ακόμα και σήμερα. Τον θαυμάζω πολύ όχι μόνο για όσα κατάφερε και για το σεβασμό που έχει κερδίσει, αλλά και επειδή ήταν πάντα ένας σπουδαίος μέντορας για άλλους. Ήμουν μόλις στα δημιουργικά του YouTube στο Λος Άντζελες και η επιφαλής των επικοινωνιών διασκέδασης του YouTube και της Google βρήκε τη δεύτερη δουλειά της με το που βγήκε από το κολλέγιο δουλεύοντας με εκείνον και είπε πως είχε τρομερές ευκαιρίες. Είναι μία από πολλούς. Το σπίτι των γονιών μου είναι πάντα ανοιχτό σε έξυπνους, δημιουργικούς ανθρώπους κάθε γενιάς.
Άλλα μοντέλα; Με συναρπάζουν η τεχνολογία και η επιστήμη. Κοιτάζω ανθρώπους σαν την εξερευνήτρια ωκεανών και νικήτρια του βραβείου TED, Σύλβια Ερλ, που δουλεύει ακατάπαυστα για να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τους ωκεανούς και το πόσο ζωτικοί είναι για την υγεία και το μέλλον μας.
Ακολουθούσατε ποτέ συγκεκριμένους κανόνες ή άφηνες τα πράγματα στο ένστικτο;
Η ακεραιότητα είναι πιθανότατα ο βασικότερός μου κανόνας. Η ζωή και τα επαγγέλματα βασίζονται σε σχέσεις και είναι αδύνατο να τις διατηρήσεις χωρίς ακεραιότητα. Υπήρξαν πολλές φορές στην καριέρα μου ως άτομο που δούλευε στην επικοινωνία όπου ερωτήθηκα ερωτήσεις που οι εταιρείες δεν ήθελαν να απαντήσουν. Σταθερό αγαπημένο, η ερώτηση για τα μπάτζετ, που τα στούντιο ποτέ δε θέλουν να αποκαλύψουν. Οπότε επίτηδες φρόντιζα να μην ξέρω ποτέ τα μπάτζετ έτσι ώστε όταν με ρωτούσαν να μπορώ ειλικρινά να λέω πως δεν ξέρω.
Το ένστικτο παίζει πάντα ρόλο. Είναι σημαντικό να έχεις ευλυγισία στο πώς διαχειρίζεσαι καταστάσεις. Οι κανόνες είναι κατευθυντήριοι αλλά υπάρχουν παρακάμψεις και εμπόδια. Ακόμα κι αν η πίεση είναι τρομακτική, είναι σημαντικό να αναλύεις μια κατάσταση και να αφήνεις την εξυπνάδα, την εμπειρία και την ακεραιότητά σου να σε κατευθύνουν.
Πιστεύετε πως οι Οσκαρικές καμπάνιες αφορούν αποκλειστικά τις ταινίες ή έρχονται κι άλλα πράγματα στο παιχνίδι;
Πιστεύω πάρα πολύ πως οι καμπάνιες στα Όσκαρ έχουν να κάνουν με τις ταινίες κι αυτό το λέω τόσο ως μέλος της Ακαδημίας όσο και και ως κάποιος που έχει διευθύνει Οσκαρικές καμπάνιες. Οι περισσότεροι ψηφοφόροι θεωρούν την δυνατότητα να συμμετάσχουν στην διαδικασία των βραβείων ως προνόμιο και την παίρνουν πολύ σοβαρά. Η ουσία μεγάλου μέρους κάθε καμπάνιας είναι απλά το να κάνεις ανθρώπους να δουν τις ταινίες.
Το πιο συναρπαστικό μέρος μιας καμπάνιας ποιο είναι;
Νομίζω το πιο συναρπαστικό είναι να σχεδιάσεις τη στρατηγική. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που κάνουν μια ταινία άξια και υπάρχουν πολλές άλλες ταινίες πο μπορούν να προταθούν. Το να σκεφτόμαστε ρεαλιστικά για το ποιες κατηγορίες παίζουν για κάθε ταινία και μετά να αναζητήσουμε τη βεβαιότητα ως προς το ότι αυτές οι αξίες θα εκτιμηθούν, ίσως να μην είναι κάτι τρομερά συναρπαστικό για κάποιον που δεν εμπλέκεται, αλλά εμένα είναι από τα αγαπημένα μου κομμάτια.
Αν μπορούσατε να διαλέξετε μία ταινία των τελευταίων 15 χρόνων για να κάνετε την καμπάνια της, ποια θα ήταν και γιατί;
Δύσκολο να το απαντήσω αυτό. Μάλλον θα έκλινα προς κάποιο ντοκιμαντέρ, μεγάλου ή μικρού μήκους, μόνο και μόνο επειδή τα μηνύματα και τα ζητήματα που επικοινωνούν είναι σημαντικά και κάποιες φορές, συχνά κιόλας, είναι και δύσκολο να τα χωνέψεις. Μέρος της καμπάνιας είναι όχι μόνο το ίδιο το βραβείο, αλλά και η αξία της προσοχής που μπορεί να φέρει σε ένα πρότζεκτ. Αυτό ισχύει σε πολλές, αν όχι όλες, τις κατηγορίες.
Υπάρχει κάτι που ξεχωρίζετε περισσότερο;
Ξεχωρίζει η ταινία “A Soldier’s Story” του Νόρμαν Τζούισον που βασιζόταν στο βασισμένο με Πούλιτζερ θεατρικό του Τσαρλς Φούλερ. Εξερευνούσε ζητήματα προκατάληψης και έκανε επίθεση σε πολλά στερεότυπα. Ήταν υπέροχα φτιαγημένο και ένωσε πολλούς εξαιρετικούς ανθρώπους, μεταξύ των οποίων έναν πολύ νέο Ντένζελ Ουάσινγκτον.
Ποια είναι η πιο περήφανη στιγμή της καριέρας σας;
Ήμουν αρκετά τυχερός ώστε να έχω πολλές τέτοιες στιγμές. Έπεισα την Ακαδημία να επιτρέψει στα μέλη να μπορούν να διαβάζουν τα σενάρια των ταινιών στη διαδικασία των υποψηφιοτήτων και της ψηφοφορίας, κι αυτό ήταν μια νίκη που ήρθε μετά την περίοδο που η Ακαδημία απαγόρευε το να αποστέλλεται οτιδήποτε στα μέλη.
Το να παίζω βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του τμήματος ψηφιακής διασκέδασης στη Sony Pictures ήταν τεράστιο επίσης. Αλλά μάλλον οι πιο περήφανες στιγμές μου ήταν η επιτυχία του “Stuart Little” που ήταν #1 στο box office για 5 βδομάδες όταν βγήκε και θεμελίωσε την αξία της Sony Pictures Imageworks και μετά ήταν όταν ττο μικρού μήκους animation “The ChubbChubbs” κέρδισε το Όσκαρ.
Αυτό το φιλμάκι ήταν κάτι σαν τεστ. Απλά να δούμε αν μπορούσαμε. Δεν ήταν καν κάτι αληθινά επίσημο. Αλλά δούλεψε και του φέρθηκα σα να ήταν ένα μεγάλου μήκους έργο. Οι ψηφοφόροι στα Όσκαρ μπορούν να ψηφίσουν μόνο αν πάνε στην προβολή, οπότε στήσαμε μια μεγάλη ‘Get Out The Vote’ καμπάνια. Έβλεπα την τελετή στην τηλεόραση και όταν ανακοίνωσαν το νικητή εκστασιάστηκα. Το συναίσθημα ήταν σα να είχα κερδίσει κι εγώ.
Μετανιώνετε τίποτα;
Όχι.
Υπάρχουν πολλά πράγματα που θα μπορούσα να έχω κάνει καλύτερα. Υπάρχουν ρίσκα που είμαι σίγουρος πως δεν τα πήρα. Αλλά είχα κάποιες απίστευτες ευκαιρίες και ακόμα ζω την περιπέτεια. Αντί να μετανιώνω κάτι που δεν μπορώ να διορθώσω, προσπαθώ να εκτιμώ το σήμερα και να ονειρεύομαι το αύριο.
*Ο Don Levy θα είναι ομιλητής στο πλαίσιο του TEDx Athens 2014, στις 15 Νοεμβρίου.