Οι πρωταγωνιστές του ελληνικού σινεμά μιλούν εδώ
- 18 ΑΠΡ 2020
Μέσα σε αυτό το κλίμα γενικής αβεβαιότητας κανείς δεν ξέρει πώς θα μοιάζει το αύριο. Η απότομη αυτή απομόνωση μας βρήκε τη στιγμή που η πρώτη μεγάλη επιτυχία της επόμενης σεζόν γέμιζε ασφυκτικά τις προβολές (η “Μπαλάντα” του Γιάννη Οικονομίδη) αλλά αυτή τη στιγμή δε μπορούμε καν να φανταστούμε πώς θα μοιάζει η νέα χρονιά. Στη συγκυρία αυτή, το νέο ελληνικό σινεμά αρχίζει να συναντιέται περισσότερο με το κοινό και online.
Ταινίες πρόσφατης σοδειάς εμφανίζονται δωρεάν σε επίσημα κανάλια. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και η Ελληνικά Ακαδημία Κινηματογράφου παρουσιάζουν τις φετινές υποψήφιες ταινίες δωρεάν μέσω του Festival Scope. Η Ακαδημία συνεργάζεται με την πλατφόρμα Cinobo και συγκεντρώνει τις βραβευμένες ταινίες των 10 πρώτων χρόνων βραβείων Ίρις σε συλλογές.
Το πώς μπορεί να μοιάζει το μέλλον του ελληνικού σινεμά είναι μια διαδικασία σε διαρκή αναζήτηση, πάντως το παρόν εμφανίζεται κινητικότατο. Εμείς, με την αφορμή των βραβείων Ίρις μιλήσαμε στους ανθρώπους πίσω (ή και μπροστά!) από τις ταινίες της χρονιάς. Αυτές είναι οι συζητήσεις μας με τους πρωταγωνιστές της χρονιάς.
Άγγελος Φραντζής
Σκηνοθέτης της ‘Ευτυχίας’ (8 βραβεία Ίρις, ανάμεσα στα οποία Καλύτερη Ταινία)
«Η Ευτυχία έχει κάτι το αντισυστημικό με κάποιο τρόπο η ίδια ως χαρακτήρας. Και χωρίς να θέλω να κάνω καμία σύγκριση, είναι περίεργο ότι την ίδια χρονιά έκανε αυτή την επιτυχία το “Joker”, που είναι ένας χαρακτήρας επίσης… Τελείως άλλος, και καμία σχέση ως ταινίες, κι όμως η σύνδεσή τους σε αυτό το κομμάτι μόνο κάτι λέει, σε σχέση με μια ανάγκη του κοινού, σε μια συγκεκριμένη εποχή και μια συγκεκριμένη κοινωνία.»
(Ο Άγγελος Φραντζής βρίσκει κάτι το αντισυστημικό στην Ευτυχία)
Αγγελική Παπούλια
Άρης Ράμμος
Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου (‘Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών’)
«Πάντα υπάρχουν πράγματα που δεν μοιράζομαι με τον σκηνοθέτη. Είναι μόνο για μένα, και τα ξέρω μόνο εγώ.»
(Η Αγγελική Παπούλια δεν πίστευε ότι θα μπορούσε να παίξει τον νέο της ρόλο)
Μαριάννα Οικονόμου
Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ (‘Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες’)
«Είναι θέμα δικής μας επιλογής πως κοιτάμε τον κόσμο, τον εαυτό μας και την ζωή μας.»
(Τελικά τι συνέβη όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες;)
Μιχάλης Σαράντης
Πρωταγωνιστής του ‘Απόστρατου’ (βραβείο Καλύτερου Σεναρίου)
«Όταν κατάλαβα ότι η ζωή δεν είναι δεδομένη, άρχισα να συγκινούμαι πολύ από το ότι τα πράγματα ρέουν.»
(Ο Μιχάλης Σαράντης βλέπει τον Τζόκερ σε όλους μας)
Σύλλας Τζουμέρκας
Άρης Ράμμος
Βραβείο Σκηνοθεσίας (‘Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών’)
«Η ταινία είναι τρόμου, αστυνομικό θρίλερ, θρησκευτικό δράμα, κι αρχίζει να χορεύει μέσα σε αυτά. Αυτή είναι η ελευθερία που έχει αυτή η ταινία. Αυτό είναι το κέφι της.»
(Ο Σύλλας Τζουμέρκας και οι αντιφατικές εικόνες του Παραδείσου)
Γιώργος Γούσης
Βραβείο Καλύτερου Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ (‘Ο Χειροπαλαιστής’)
«Ακόμα κι αν ο ήρωας μιλάει για εσένα, εσύ επειδή ταυτίζεσαι με τα λεγόμενα του σκέφτεσαι από μέσα σου “πέστα, κι εγώ τα ίδια πιστεύω για τον τάδε”. Σπάνια σκεφτόμαστε ότι ο “τάδε” είμαστε εμείς. Φοβερό πράγμα η τέχνη, ε;»
(‘Ο Χειροπαλαιστής’: Πώς είναι να γυρίζεις ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τον αδερφό σου;)
Γιώργος Γεωργόπουλος
Υποψήφιος για Καλύτερη Ταινία και Σενάριο (‘Δεν Θέλω Να Γίνω Δυσάρεστος, Αλλά Πρέπει Να Μιλήσουμε Για Κάτι Πολύ Σοβαρό’)
«Μου φαινόταν πρόκληση να πάρω κάτι διαδεδοµένο στην ποπ κουλτούρα, όπως το virus outbreak, και να προσπαθήσω να το ανανοηµατοδοτήσω.»
(Πώς συνδέεται ένας φονικός ιός με πολλούς κατεστραμμένους έρωτες;)
Βασίλης Κεκάτος
Vianney Le Caer/Invision/AP
Υποψήφιος για Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους (‘Η Απόσταση Αναμέσα Στον Ουρανό Κι Εμάς’)
«Με το διευθυντή φωτογραφίας μου μαζί διασχίσαμε πολλές πολιτείες της Αμερικής λόγω του Φεστιβάλ Σάντανς. Εκεί συνειδητοποίησα πόσο ονειρικά μπορούν να μοιάζουν τη νύχτα τα βενζινάδικα. Είναι σα να ίπτανται.»
(Ο Βασίλης Κεκάτος συγκινήθηκε ακόμα και πριν πάρει τον Χρυσό Φοίνικα)