Από την “Ευτυχία” ως τον “Απόστρατο” κι από το “Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών” μέχρι το “Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες”, τα μεγάλα βραβεία μίλησαν στο Oneman.
Μέσα από μια τελετή εξ ανάγκης λιτή αλλά εξαιρετικά χαριτωμένη, τα φετινά βραβεία Ίρις απονεμήθηκαν την βδομάδα που πέρασε κλείνοντας έτσι μια δυνατή χρονιά για το ελληνικό σινεμά. Μια χρονιά με μικρού και τεράστιου βεληνεκούς εμπορικές επιτυχίες, με ταινίες που παίχτηκαν και βραβεύτηκαν σε διεθνή Φεστιβάλ, με εξαιρετικές δουλειές κάθε μεγέθους και είδους.
Μέσα σε αυτό το κλίμα γενικής αβεβαιότητας κανείς δεν ξέρει πώς θα μοιάζει το αύριο. Η απότομη αυτή απομόνωση μας βρήκε τη στιγμή που η πρώτη μεγάλη επιτυχία της επόμενης σεζόν γέμιζε ασφυκτικά τις προβολές (η “Μπαλάντα” του Γιάννη Οικονομίδη) αλλά αυτή τη στιγμή δε μπορούμε καν να φανταστούμε πώς θα μοιάζει η νέα χρονιά. Στη συγκυρία αυτή, το νέο ελληνικό σινεμά αρχίζει να συναντιέται περισσότερο με το κοινό και online.
Ταινίες πρόσφατης σοδειάς εμφανίζονται δωρεάν σε επίσημα κανάλια. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και η Ελληνικά Ακαδημία Κινηματογράφου παρουσιάζουν τις φετινές υποψήφιες ταινίες δωρεάν μέσω του Festival Scope. Η Ακαδημία συνεργάζεται με την πλατφόρμα Cinobo και συγκεντρώνει τις βραβευμένες ταινίες των 10 πρώτων χρόνων βραβείων Ίρις σε συλλογές.
Το πώς μπορεί να μοιάζει το μέλλον του ελληνικού σινεμά είναι μια διαδικασία σε διαρκή αναζήτηση, πάντως το παρόν εμφανίζεται κινητικότατο. Εμείς, με την αφορμή των βραβείων Ίρις μιλήσαμε στους ανθρώπους πίσω (ή και μπροστά!) από τις ταινίες της χρονιάς. Αυτές είναι οι συζητήσεις μας με τους πρωταγωνιστές της χρονιάς.
Σκηνοθέτης της ‘Ευτυχίας’ (8 βραβεία Ίρις, ανάμεσα στα οποία Καλύτερη Ταινία)
«Η Ευτυχία έχει κάτι το αντισυστημικό με κάποιο τρόπο η ίδια ως χαρακτήρας. Και χωρίς να θέλω να κάνω καμία σύγκριση, είναι περίεργο ότι την ίδια χρονιά έκανε αυτή την επιτυχία το “Joker”, που είναι ένας χαρακτήρας επίσης… Τελείως άλλος, και καμία σχέση ως ταινίες, κι όμως η σύνδεσή τους σε αυτό το κομμάτι μόνο κάτι λέει, σε σχέση με μια ανάγκη του κοινού, σε μια συγκεκριμένη εποχή και μια συγκεκριμένη κοινωνία.»
Βραβείο Σκηνοθεσίας (‘Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών’)
«Η ταινία είναι τρόμου, αστυνομικό θρίλερ, θρησκευτικό δράμα, κι αρχίζει να χορεύει μέσα σε αυτά. Αυτή είναι η ελευθερία που έχει αυτή η ταινία. Αυτό είναι το κέφι της.»
Βραβείο Καλύτερου Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ (‘Ο Χειροπαλαιστής’)
«Ακόμα κι αν ο ήρωας μιλάει για εσένα, εσύ επειδή ταυτίζεσαι με τα λεγόμενα του σκέφτεσαι από μέσα σου “πέστα, κι εγώ τα ίδια πιστεύω για τον τάδε”. Σπάνια σκεφτόμαστε ότι ο “τάδε” είμαστε εμείς. Φοβερό πράγμα η τέχνη, ε;»
Vianney Le Caer/Invision/AP / Vianney Le Caer/Invision/AP
Vianney Le Caer/Invision/AP
Υποψήφιος για Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους (‘Η Απόσταση Αναμέσα Στον Ουρανό Κι Εμάς’)
«Με το διευθυντή φωτογραφίας μου μαζί διασχίσαμε πολλές πολιτείες της Αμερικής λόγω του Φεστιβάλ Σάντανς. Εκεί συνειδητοποίησα πόσο ονειρικά μπορούν να μοιάζουν τη νύχτα τα βενζινάδικα. Είναι σα να ίπτανται.»
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία.