Jude Law, πώς βρέθηκες στα Star Wars;
Μιλάμε αποκλειστικά με τον Jude Law για το Skeleton Crew, τα Star Wars με την καλύτερη υποδοχή μετά το Andor, την τεχνητή νοημοσύνη, και το εσωτερικό του παιδί.
- 7 ΔΕΚ 2024
«Έχει μια αύρα όταν βρίσκεσαι στον χώρο μαζί του. Έχει παρουσία». Η Ryan Kiera Armstrong, η 14χρονη συμπρωταγωνίστρια του Jude Law στο Skeleton Crew, τη νέα σειρά Star Wars του Disney+ που σχεδιάστηκε για όσους μεγάλωσαν ή έστω αγάπησαν κάποτε εμβληματικές ταινίες της Amblin Entertainment όπως το E.T ο Εξωγήινος ή οι Goonies, εννοεί τη βαρύτητα.
Μπορεί να τον βλέπω μέσα από το Zoom για τη συνέντευξή μας με αφορμή τα Star Wars, όμως ο Law φέρει έναν αέρα αφοπλιστικής ευγένειας και σοβαρότητας. Ακούει τα πάντα. Ζυγίζει. Απαντάει πολύ μετρημένα. Είναι η ποιότητα που είχε εξαρχής εμποδίσει το Χόλιγουντ να τον χρησιμοποιήσει απλώς ως έναν ακόμα ομορφονιό.
«Είναι στ’ αλήθεια ένας πραγματικός επαγγελματίας», συμπληρώνει η Kyriana Kratter, άλλη μία συμπρωταγωνίστρια του στο Skeleton Crew. «Ακόμη και όταν δεν ήταν καν η δική του κάλυψη στο γύρισμα, εξακολουθούσε να τα δίνει όλα. Ήταν πραγματικά πολύ χρήσιμο για τους υπόλοιπους, το να παίζουμε με βάση αυτό».
Μέχρι τα 24 του, ο Jude Law είχε δουλέψει στον θίασο της Royal Shakespeare στο Εθνικό Θέατρο της Μεγάλης Βρετανίας, είχε σταθερή παρουσία σε θεατρικές παραστάσεις στο Λονδίνο εκτός West End, είχε κάνει ένα φεγγάρι στο Broadway, και είχε ήδη υπάρξει υποψήφιος για βραβείο Tony. Νόμιζε πως αυτή θα ήταν η κατεύθυνση της καριέρας του. Ο κινηματογράφος ήταν για εκείνον, όπως έχει αναφέρει, ένας ονειρικός, κάπως άπιαστος κόσμος.
Θα προέκυπτε όμως το Wilde ως πρόταση του σκηνοθέτη Brian Gilbert, στον ρόλο του κατά γενική ομολογία αντιπαθούς εραστή του Oscar Wilde που τράβηξε την προσοχή κοινού, κριτικών και βιομηχανίας. Στους ενδιαφερόμενους είχε συμπεριληφθεί και ο Βρετανός Anthony Minghella που θα τον έπειθε να υποδυθεί τον Dickie Greenleaf, πυροδοτώντας τα υπόλοιπα 30 χρόνια της επαγγελματικής του ζωής.
Στην ταινία The Talented Mr Ripley (1999) πρωταγωνιστούσαν πολλοί νεαροί ηθοποιοί, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν ήδη ένα βήμα μπροστά από τον Law – Gwyneth Paltrow, Matt Damon, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman – εκείνος όμως που ξεπέρασε το σύνδρομο του απατεώνα στο σετ ενσωματώνοντας πλήρως την προσωπικότητα του Dickie, θα τους επισκίαζε στο συγκεκριμένο έργο.
Μετά το Ripley, η καριέρα του Law εκτοξεύτηκε. Μεταξύ 2000 και 2004, εμφανίστηκε σε 11 ταινίες (και δεν έγινε ο Superman, απορρίπτοντας σχετική πρόταση). Ήταν ένας ανατριχιαστικός δολοφόνος στο Road to Perdition του Sam Mendes. Ένας αναιδής Errol Flynn στο The Aviator του Martin Scorsese.
Ένας μοναχικός, αλαζονικός συγγραφέας στο Closer του Mike Nichols. Συνέβη και ο Steven Spielberg. Να και ο Minghella ξανά. Δεν ήταν πάντοτε πρωταγωνιστικοί οι ρόλοι του, ήταν όμως χαρακτήρες που εντυπώνονταν στις ταινίες μερικών εκ των μεγαλύτερων ζώντων σκηνοθετών του κόσμου.
Παραπατήματα δεν έχει ιδιαίτερα εκτός του Alfie. Φτιαγμένη με 45 εκατομμύρια λίρες, απέσπασε λίγο περισσότερο από το μισό του προϋπολογισμού της παγκοσμίως, και είχε τσακιστεί από τους κριτικούς – κυρίως, αξίζει να σημειωθεί, για το σενάριό της και όχι για την ερμηνεία του Law.
Για ηθοποιό αποφασισμένο να διατηρήσει μία αίσθηση αινίγματος και να μην παρκαριστεί σε κάποιο βολικό κουτάκι, η ταινία είχε μοιάσει με αυτογκόλ. Ήταν, επίσης, η πρώτη φορά που δεν είχε ακούσει το ένστικτό του. Όχι ότι πτοήθηκε κιόλας.
«Δεν έχω την τάση να ακούω τις κριτικές», εξηγεί. «Μερικές φορές θα ρίξω μια ματιά σε κάποια κομμάτια τους, όμως δεν νομίζω ότι υπήρξε ποτέ στιγμή που διάβασα κάποια κριτική και έτσι άλλαξα τον τρόπο με τον οποίο θα προσέγγιζα τη δουλειά μου. Απλά νομίζω ότι οι άνθρωποι υποτιμούν το πόσο ευάλωτος γίνεσαι όταν βάζεις τον εαυτό σου σε οποιαδήποτε δουλειά, σε οποιαδήποτε ταινία. Υπάρχουν πάρα πολλοί κριτικοί εκεί έξω, τώρα περισσότεροι από ποτέ».
Η ανάμειξή του με τα Star Wars είχε ανακοινωθεί στο τελευταίο Star Wars Celebration στο Λονδίνο, το 2023. Βρισκόμουν στην αίθουσα όταν ακούστηκε το όνομά του για το Skeleton Crew και η αντίδραση των δεκάδων χιλιάδων φαν κάτω από τη σκηνή ήταν ένας συνδυασμός φρενίτιδας με μία καλή δόση WTF. Πώς τον είχαν καταφέρει;
«Δεν μπορούσαμε να το πιστέψουμε όταν τον προσεγγίσαμε και κανείς δεν του είχε ζητήσει να παίξει στα Star Wars ακόμα. Ήμασταν οι πρώτοι που το ζητήσαμε!», μου απαντούν οι δημιουργοί της σειράς, Jon Watts και Christopher Ford (πρώην συνεργάτες στα Spider-Man του MCU).
«Αποδείχθηκε ότι είναι τεράστιος, τεράστιος θαυμαστής των Star Wars. Του δώσαμε ένα μικρό background για το Skeleton Crew και τον χαρακτήρα του, και ήταν απολύτως σύμφωνος. Ακόμα δεν μπορούμε να το πιστέψουμε».
Οι δυο τους είχαν εξαρχής υπόψιν “έναν χαρακτήρα τύπου Jude Law” μου περιγράφουν, «ίσως γι’ αυτό σκεφτήκαμε και το όνομα “Jod”». Τι σημαίνει καν όμως ένας “Jude Law” χαρακτήρας;
Μετά το Alfie τον έσωσε ο Άμλετ. Μία θεατρική παράσταση που είχε σκίσει το 2009 σε West End και Broadway. Ακολούθησαν τα Sherlock Holmes και άλλες κωμωδίες όπως το Spy ή το Dom Hemingway, αλλά και genre έργα όπως το Black Sea ή το King Arthur: Legend of the Sword.
Δοκίμασε το υπερηρωικό πεδίο με το Captain Marvel, έγινε ο πιο ανήθικος Πάπας στο The Young Pope του Paolo Sorrentino, έκανε την πειραματική σειρά The Third Day με το δωδεκάωρο one-take, και τον είδαμε επίσης και στο The Nest – μία από τις καλύτερες ταινίες του τότε για δεκαετίες. Φέτος το χτύπημα είναι διπλό με τα Firebrand και The Order, αμφότερα φεστιβαλικά χιτ που θα μπορούσαν να τον κάνουν διεκδικητή της πρώτης του υποψηφιότητας Όσκαρ μετά το 2004.
Αξίζει μία μνεία και στο franchise των Fantastic Beasts – και στα φανταστικά memes για έναν σέξι Dumbledore – έναν ρόλο που είχε αναλάβει με μεγάλη προσοχή και φροντίδα, επειδή είχε δεθεί με τον θετό του γιο διαβάζοντας μαζί τα βιβλία Harry Potter. Τον ρωτάω εάν στο Skeleton Crew, μία σειρά που δίνει τα Star Wars πίσω στις νεαρότερες ηλικίες, μπήκε για το δικό του εσωτερικό παιδί.
«Ω, ναι! Όταν μου εξήγησαν το κόνσεπτ, πραγματικά το κατανόησα άμεσα. Και το λάτρεψα γιατί ένιωθα ότι θα ήταν μια αναζωογονητική προοπτική. Μία προοπτική που έπαιρνε το δέος και τον θαυμασμό που νιώθαμε όλοι μας ως παιδιά όταν πρωτοείδαμε αυτό το σύμπαν. Το να εστιάσουμε εκεί θα ήταν υπέροχη ιδέα. Φυσικά αυτό συνδεόταν με το αγόρι που ήμουν όταν πρωτοείδα τα Star Wars, οπότε κατά κάποιο τρόπο κατάλαβα το πνεύμα του.
Το πιο σημαντικό, αυτό που ήταν μια έξυπνη ανατροπή, είναι πως ο Jod, ο τύπος που υποδύομαι, έχει και ο ίδιος μία παιδική ιδιότητα. Είναι σαν να μην καταλαβαίνει τι είναι τα παιδιά, δεν είναι γονιός, αλλά να έχει μία ελαφρώς παιδική προσέγγιση στη ζωή. Είναι ένας survivor και δεν μπορείς να τον βάλεις απαραίτητα σε κάποιο κουτάκι. Όλα αυτά, νομίζω, προσδίδουν το πνεύμα που μόλις περιέγραψες».
Το Skeleton Crew ακολουθεί το ταξίδι τεσσάρων παιδιών που κάνουν μία μυστηριώδη ανακάλυψη στον φαινομενικά ασφαλή πλανήτη τους, με αποτέλεσμα να χαθούν σε ένα παράξενο και επικίνδυνο γαλαξία. Αναζητώντας τον δρόμο της επιστροφής, συναντούν απρόσμενους συμμάχους και εχθρούς – δεν θα είναι εξαρχής ξεκάθαρο σε ποια ομάδα ανήκει ο Jod του Law – και η περιπέτεια τους θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη από ό,τι θα μπορούσαν ποτέ να έχουν φανταστεί.
«Υπάρχει κάτι όμορφο στα μάτια των παιδιών, που γίνονται τα δικά μας μάτια και βλέπουν τον κόσμο του Star Wars σε όλη την πολυπλοκότητά του – την απειλή, τις δυνατότητες, την περιπέτεια, τις δυνατότητες για ηρωισμούς, τις δυνατότητες για δράμα, το χιούμορ, τον παραλογισμό», συμπληρώνει. «Έχω την ανάμνηση του αντίκτυπου του πρώτου Star Wars στη ζωή μου και στην οικογένειά μου. Κανείς δεν είχε δει ποτέ κάτι παρόμοιο – η γενναιότητά της, το όραμα, η υλοποίηση αυτού του απίστευτα ευφάνταστου σύμπαντος.
Ως παιδί προφανώς επηρέασε και τα παιχνίδια με τα οποία έπαιζα. Και μετά ήξερα ότι έρχονται κι άλλα! Το έπος που θα εκτυλισσόταν. Είχα λατρέψει την πρώτη ταινία, για μένα εμπεριέχει τα πάντα. Θυμάμαι να βλέπω φυσικά και το Empire Strikes Back, τότε ήμουν λίγο μεγαλύτερος και έτσι ήξερα τι να περιμένω, αλλά δεν ήξερα πού θα πήγαινε η ιστορία».
Με τον καλό του φίλο Ewan McGregor δεν έχει συζητήσει πολύ διεξοδικά για την κοινή τους εμπειρία. «Ζούσαμε στο ίδιο μέρος της πόλης όταν είχε πρωτοπαίξει τον Obi-Wan. Οπότε θυμάμαι προφανώς, με μεγάλη αγάπη, να παίρνει τον ρόλο και να εξαφανίζεται για μήνες και να επιστρέφει με ιστορίες για την περιπέτεια που έζησε».
Παρότι έχει αγωνία για το αν θα ικανοποιηθούν οι φαν του αγαπημένου του σύμπαντος – αυτή τη στιγμή η σειρά έχει αγκαλιαστεί από τους φανατικούς και έχει βρει την καλύτερη υποδοχή από την κριτική μετά το Andor – δεν νιώθει ότι βιώνει πίεση. Περισσότερο ήθελε να είναι σίγουρος ότι έχει εργαστεί σε υψηλό επίπεδο.
«Με τα μικρά μου παιδιά, είμαι – όπως ήμουν και με τα μεγαλύτερα παιδιά μου – πραγματικά ενθουσιασμένος που θα τα μυήσω σε αυτό. Ακόμα κι αν είμαι εγώ μέσα, πράγμα που πραγματικά δεν κάνω συχνά. Το Skeleton Crew είναι ιδανικό ως πύλη εισόδου στο σύμπαν».
Στο σετ της σειράς πάντως, δεν χρειάστηκε να τσιμπηθεί για να συνειδητοποιήσει πού βρίσκεται όπως συχνά ακούμε από τα καστ του franchise.
«Παραδόξως, μου φάνηκε πολύ οικείο», θυμάται. «Δεν υπήρξε κάποιο άλμα ή κάποια συγκεκριμένη στιγμή που συνειδητοποίησα τι μου συμβαίνει. Παρ’ όλα αυτά ήταν πάντα τρομερά ευχάριστο. Πάντα!». Ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τη χρήση του Force.
«Σίγουρα υπάρχει μία αίσθηση επίγνωσης του σώματός σου όταν πρέπει να τη χρησιμοποιήσεις, μία προσπάθεια να συνδεθείς με τον χώρο γύρω σου και να συνδεθείς με την τοποθέτηση της κάμερας – επειδή μερικές φορές είναι πίσω σου, μερικές φορές είναι από πάνω σου.
Πρέπει να αισθάνεσαι τον χώρο και να καταλαβαίνεις τις κινήσεις σου μέσα σε αυτόν, και το πώς οι κινήσεις σου μπορούν να προβάλλουν κάποιου είδους σωματική αντίδραση, καθώς και τη σύνδεση με κάποιον άλλο ή κάτι άλλο μπροστά σου. Είναι μία εσωτερική σύνδεση και ένας εσωτερικός διάλογος, υποθέτω. Είναι επίσης ένας τρόπος να αφήσεις μερικές φορές τις αναστολές σου».
Το Skeleton Crew κάνει, φυσικά, χρήση ειδικών εφέ, τα πρακτικά όμως είναι τοποθετημένα σε κάθε καρέ.
«Σίγουρα ήταν μεγάλη ανταμοιβή ότι σε αυτή τη συγκεκριμένη σειρά προσπάθησαν να κάνουν όσα περισσότερα μπορούσαν στην κάμερα. Πολλές από τις μαριονέτες και τα animatronics που βλέπετε έγιναν κανονικά on camera κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Γυρίζαμε σε volume stage, οπότε πολλά γίνονταν κανονικά on camera και βελτιώνονταν στη συνέχεια».
Όσο για την τεχνητή νοημοσύνη, ο ηθοποιός αντιλαμβάνεται τους κινδύνους αλλά, όπως λέει, θέλει να αποφύγει την υστερία.
«Δεν ξέρω αν καταλαβαίνω ακόμα αρκετά το AI ώστε να αισθάνομαι πραγματική απειλή. Έχω προβεί σε ενέργειες σχετικά με τον τρόπο που ακούγομαι ή που μοιάζω, ώστε να διασφαλίσω νομικά την προστασία μου. Ή αυτό ελπίζω ότι έχει γίνει τελοσπάντων. Αν κάποιος προσπαθούσε να με αναδημιουργήσει χωρίς την άδειά μου, θεωρητικά δεν θα του επιτρεπόταν.
Πιστεύω όμως επίσης ότι το τρένο της Τεχνητής Νοημοσύνης έχει φύγει για τα καλά από τον σταθμό και θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε μαζί του και να το αναγνωρίσουμε ως εργαλείο που μπορεί να γίνει φίλος μας. Όσο περισσότερο την αγκαλιάζουμε, τόσο περισσότερο την προστατεύουμε. Πρέπει να την κατανοήσουμε στην ολότητά της και να αντιληφθούμε ότι είμαστε υπεύθυνοι γι’ αυτή».
Τι πιστεύει όμως ότι είναι τελικά αυτό που κάνει τα Star Wars τόσο διαχρονικά;
«Υπάρχει κάτι στα Star Wars στο οποίο μπορούμε όλοι να ανταποκριθούμε. Κάτω από όλα αυτά είναι πραγματικά πάντα μία μάχη του καλού ενάντια στο κακό, και το να κάνεις τις σωστές επιλογές στο ταξίδι σου. Ως σύμπαν, ως έννοια, μπορεί να έχει και διαφορετικές προοπτικές. Είχαμε προοπτική από πριγκίπισσες και πρίγκιπες και των ιππότες και λαθρέμπορους και των λόρδους, στη συνέχεια είχαμε τους καθημερινούς ανθρώπους και τις εξεγέρσεις.
Ακόμα και τα genres του, είτε πρόκειται για γουέστερν, είτε για πειρατεία, είτε για ιππότες που μάχονται όπως είπα, καταφέρνει με κάποιο τρόπο να έχει χώρο για όλα αυτά. Νομίζω επίσης ότι υπήρχε πάντα μια γοητεία στην αισθητική τους. Αυτό το είδος της αδέξιας, φουτουριστικής οικειότητας. Και γίνεται όλο και πιο ελκυστική καθώς όλοι μεγαλώνουμε. Νομίζω ότι, όλο και πιο άμεσα, όλοι τείνουμε να το ανακαλύπτουμε στα νιάτα μας ή μετά από αυτά. Είναι μέρος του τρόπου που μας ενθαρρύνει να κάνουμε αυτό το άλμα φαντασίας. Μόλις γαντζωθείς σε αυτό ως παιδί, μεγαλώνεις μαζί του».
Το Skeleton Crew στριμάρει στο Disney+.