ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μιλήσαμε με τους ανθρώπους που ξέρουν πώς θα μοιάζει το σπίτι του μέλλοντος

Μπήκαμε στα κεντρικά της ΙΚΕΑ, στη Σουηδία και μάθαμε το μυστικό πίσω από την παρασκευή των προϊόντων της.

Παλιότερα, όποιος χρειαζόταν ένα έπιπλο ή ένα μικρότερο αντικείμενο για το σπίτι είχε δύο επιλογές: είτε το κατασκεύαζε ο ίδιος είτε ζητούσε από κάποιον ειδικό (μαραγκό, επιπλοποιό) να του το φτιάξει. Σήμερα, υπάρχουν χιλιάδες εταιρείες σε όλο τον πλανήτη οι οποίες παράγουν εκατομμύρια αντικείμενα με τα οποία γεμίζουμε τα σπίτια μας. Ο μεταξύ τους ανταγωνισμός είναι τεράστιος και για να μπορέσουν να κάνουν τον προγραμματισμό τους, οφείλουν να λάβουν υπόψη τους δεκάδες παραμέτρους.

Με αυτή τη λογική, όταν ο David Granath, Deputy Range Manager της IKEA, λίγο πριν τα Χριστούγεννα βρέθηκε στο σπίτι του Ingvar Kamprad, ιδρυτή της ΙΚΕΑ, του ζήτησε μια συμβουλή για τις μελλοντικές του κινήσεις, ο Kamprad του απάντησε: ”Πρέπει να φτιάξεις αυτό που έχει ανάγκη ο κόσμος, σε κόστος που μπορεί να το αγοράσει”. ”Τόσο απλά”, μου είπε χαμογελώντας ο David και συνέχισε ”μπορεί να μοιάζει απλουστευτικά αστείο, αλλά αυτή η φράση  περιλαμβάνει όλο το νόημα του τι προσπαθούμε να κάνουμε στην ΙΚΕΑ”.

Στα πλαίσια του ταξιδιού μου στο Älmhult της Σουηδίας, συνάντησα τον David και τον Tjeerd van Waijenburg, Open Co-creation Leader στην IKEA of Sweden και τους ζήτησα να μου μιλήσουν για την εμπειρία του να εργάζονται εδώ και εφτά χρόνια στην ΙΚΕΑ, για το τι προηγείται της παρασκευής ενός προϊόντος και για το σπίτι του μέλλοντος.

Πριν 7 χρόνια γνωρίζατε την ΙΚΕΑ ως πελάτες. Τι ήταν αυτό που σας έκανε εντύπωση όταν αρχίσατε να εργάζεστε σε αυτή;

D: ”Η ποικιλία των ανθρώπων που υπάρχουν εδώ. Μόλις ήρθα στο Älmhult, ήξερα ότι πρόκειται για ένα μικρός μέρος στη μέση του δάσους, αλλά δεν γνώριζα τι επρόκειτο να συναντήσω. Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας υπάρχουν τουλάχιστον 50 διαφορετικές εθνικότητες ανθρώπων. Μεγάλη είναι η ποικιλία και στις ηλικίες. Όλο αυτό με κάνει να νιώθω πως εργάζομαι στο κέντρο του κόσμου”.

T: ”Έχει πολύ ενδιαφέρον να εργάζεσαι σε μια εταιρεία στην οποία μέχρι πρότινος ήσουν απλώς πελάτης, γιατί μπορείς να δεις τι συμβαίνει στα παρασκήνια. Την κάνει πιο ανθρώπινη, πιο προσιτή γιατί γνωρίζεις τους ανθρώπους και τις εγκαταστάσεις της”.

Τι εικόνα είχατε σχετικά με την παρασκευή των προϊόντων της ΙΚΕΑ πριν αρχίσετε να εργάζεστε στην εταιρεία;

T: ”Δεν είχα ιδέα. Εδώ, χρειάζεται πολύς κόπος για να σχεδιάσεις ακόμα και μία καινούργια κούπα, ενώ είναι πάρα πολλά τα διαφορετικά τμήματα που πρέπει να συνεργαστούν. Όταν βρίσκεσαι στην αρχή ενός πρότζεκτ είσαι πολύ ελεύθερος για να ερευνήσεις το θέμα και να βρεις ιδέες, αλλά όσο πιο πιο πολλοί άνθρωποι αναμιγνύονται με τον καιρό, τόσο αυξάνεται κι ο βαθμός εξειδίκευσης. Εργάζεσαι πλέον σ’ ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, στο οποίο δύσκολα γίνονται μεγάλες αλλαγές”.

D: ”Το μέγεθος της IKEA αποτελεί ταυτόχρονα το μεγαλύτερο πλεονέκτημα και μειονέκτημά της. Από την μία έχουμε τη δυνατότητα να βελτιώσουμε τη ζωή των ανθρώπων με τα προϊόντα μας τα οποία απευθύνονται σε τόσο κόσμο. Από την άλλη, σύμφωνα με τους υπολογισμούς ενός συναδέλφου, για κάθε προϊόν μας από τη στιγμή τη ιδέας μέχρι να φτάσει στο ράφι αναμιγνύονται περίπου 15.000 άνθρωποι. Οπότε η παραγωγή του γίνεται αρκετά πολύπλοκη”.

Πώς φαντάζεστε το σπίτι του μέλλοντος;

D: ”Γνωρίζουμε τα macrotrends, όπως ότι οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να έχουν την τάση να μετακομίζουν στις πόλεις και να ζουν σε όλο και μικρότερους χώρους. Για αυτό και μια από τις βασικές μας προτεραιότητες είναι να παρασκευάζουμε προϊόντα που σχετίζονται με την οργάνωση της ζωής των ανθρώπων σε μικρούς χώρους”.

T: ”Γίνονται έρευνες από ομάδες της ΙΚΕΑ για το σπίτι του μέλλοντος. Σε μία από αυτές ασχοληθήκαμε με το θέμα των κινούμενων τοίχων, οι οποίοι θα αναπροσαρμόζουν το μέγεθος των δωματίων”.

Ακολουθείτε τις τάσεις ή τις δημιουργείτε;

D: ”Είναι ένας συνδυασμός αυτών των δύο. Μπορούμε μεν να δημιουργούμε τάσεις, ωστόσο δεν έχει νόημα να φτιάχνουμε αντικείμενα βασιζόμενοι πάνω σε κάτι που δεν χρειάζεται ο κόσμος. Το σημαντικό είναι ν’ ακούμε τους ανθρώπους και το τι χρειάζονται, ώστε να δημιουργούμε πράγματα που καλύπτουν υπαρκτές ανάγκες τους”.

T: ”Πάντα χρειάζεται να υπάρχει η ανάγκη. Ό, τι είναι καλό για τους πολλούς είναι μακροπρόθεσμα καλό και για την ΙΚΕΑ. Αν οι άνθρωποι χρειάζονται κάτι, εμείς σαν ΙΚΕΑ θα επενδύσουμε σε αυτό. Μπορεί στην αρχή να είναι δύσκολο να εντοπίσουμε την ακριβή ανάγκη, αλλά στο τέλος θα δημιουργήσουμε κάτι που θα χρειάζονται όλοι”.

Η μεγαλύτερη επιρροή της ΙΚΕΑ στο σύγχρονο σπίτι;

D: ”Προσφέρουμε καλές λύσεις για το σπίτι στον πολύ κόσμο που δεν έχει πολλά λεφτά να διαθέσει. Τον βοηθάμε να δημιουργήσει το σπίτι στο οποίο του αρέσει να επιστρέφει μετά τη δουλειά”.

Πώς νιώθετε όταν πηγαίνετε σ’ ένα σπίτι στην Ινδία ή κάποια άλλη χώρα στην άκρη του κόσμου και βλέπετε ένα προϊόν στου οποίου τη δημιουργία έχετε συμμετάσχει;

Τ: ”Παλιότερα, εργαζόμουν σε εταιρείες που δημιουργούσαν πολύ ντιζαϊνάτα έπιπλα. Ο στόχος μου, όμως, ήταν να δουλέψω σ’ ένα μέρος όπως η ΙΚΕΑ όπου δεν θα έβλεπα τα προϊόντα στη δημιουργία των οποίων συμμετείχα σε εκθέσεις και μουσεία, αλλά στα σπίτια όλων των ανθρώπων”.