ΣΙΝΕΜΑ

Μπουζούκια, ΠΑΣΟΚ και γαρύφαλλα: Πήγαμε στα γυρίσματα της ταινίας ‘Φαντασία’

Ο σκηνοθέτης Αλέξης Καρδαράς μας γύρισε πίσω στην απατηλή φούσκα της δεκαετίας του ‘90.

Ήταν ένα συνηθισμένο μεσημέρι Τρίτης στο γραφείο, μέχρι που σηκώθηκα από την καρέκλα, μπήκα στο αυτοκίνητο και πάρκαρα έξω από το νυχτερινό κέντρο “Ιερά Οδός Live” στον Κεραμεικό. Αποστολή μου ήταν να παρακολουθήσω από κοντά τα γυρίσματα της νέας ταινίας του  Αλέξη Καρδαρά, με τίτλο “Φαντασία”. Τοποθετημένη στις αρχές της δεκαετίας του ’90, η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Αλέξη Καρδαρά (Γκίνες, Η Ληστεία), είναι ένας ύμνος στον έρωτα, αλλά και ένας φόρος τιμής στον κόσμο του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού.


(Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson)

Θυμίζω, πως μέχρι να ανοίξω την πόρτα του νυχτερινού κέντρου ήταν μεσημέρι Τρίτης του 2019. Μπαίνοντας στο μαγαζί ήταν λες και μια χρονομηχανή με ‘ρούφηξε’ και με άφησε κάπου στις 02:00 τα ξημερώματα Σαββάτου του 1994. Το σκηνικό που αντίκρισα εκεί, είναι γνώριμο στους περισσότερους. Ένα νυχτερινό κέντρο με γεμάτα από πελάτες-κομπάρσους τραπέζια, στοίβες από γαρύφαλλα, μπουκάλια από ουίσκι, ποτήρια, κέφι και μια ορχήστρα έτοιμη να παίξει τις μεγαλύτερες λαϊκές επιτυχίες. Έκατσα σε ένα από τα πίσω τραπέζια και μέχρι να ξεκινήσει η πρώτη λήψη, παρακολούθησα τον Αλέξη Καρδαρά να δίνει τις τελευταίες οδηγίες στον Γιάννη Στάνκογλου και τη Ρένα Μόρφη, δύο εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας.


Η Ρένα Μόρφη (πρωτοεμφανιζόμενη στο χώρο του κινηματογράφου) υποδύεται τη Φωτεινή, μια ταλαντούχα τραγουδίστρια και κόρη της Βίκυς Παπαδοπούλου, επίσης αναγνωρισμένης τραγουδίστριας της εποχής της, ενώ ο Γιάννης Στάνκογλου υποδύεται τον Νίκο Κόκκινο, ένα  ανερχόμενο αστέρι της λαϊκό-ποπ κουλτούρας. Παράλληλα, στην ταινία θα δούμε και τον Στέλιο Μάινα, στο ρόλο του καταξιωμένου μπουζουξή και διάσημου συνθέτη Χρηστάκη, ο οποίος όμως έλειπε από τη συγκεκριμένη σκηνή που παρακολουθήσαμε.


“Δεν είμαι ηθοποιός, ωστόσο χαίρομαι πάρα πολύ που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία να υποδυθώ μια λαϊκή τραγουδίστρια της δεκαετίας του ’90. Από αυτή την εποχή θυμάμαι πάρα πολύ ξεγνοιασιά. Πρόλαβα το παιχνίδι στους δρόμους τα απογεύματα, να συναντάμε φίλους, να είμαστε γενικότερα σε μια άνθηση, ανεξάρτητα από το αν ήταν αληθινό ή πλασματικό όλο αυτό. Η Αθηναϊκή νύχτα και η τότε μουσική, έδωσαν λίγη λάμψη στην εποχή”, μου λέει η Ρένα Μόρφη σε ένα από τα διαλείμματα.


Η σκηνή που έπρεπε να γυρίσουν εκείνο το μεσημέρι, ήθελε εκείνη και το Γιάννη Στάνκογλου να ανεβαίνουνστη σκηνή, να τραγουδούν μαζί και στο τέλος να δίνουν ένα φιλί στο στόμα, με τον κόσμο να διασκεδάζει, να χορεύει και να τους αποθεώνει, πετώντας τους γαρύφαλλα. Αυτή τη διασκέδαση, όμως, χαλάνε δύο αστυνομικοί, οι οποίοι εισβάλουν στο νυχτερινό κέντρο με αφορμή τον “νόμο Παπαθεμελή”, αναγκάζοντας το κοινό να ανέβει στα τραπέζια και να τραγουδήσει τον ύμνο της τότε εποχής “Παπαθεμελή, Παπαθεμελή, απόψε το κορμί μου ένας ναύτης αμελεί”.



Το όλο σκηνικό παραπέμπει σε άλλες εποχές. Όπως μου είπε και ο σκηνοθέτης, Αλέξης Καρδαράς, στη συνέχεια: “Όλα αυτά που ζήσαμε τότε ήταν μια φαντασία και αποδείχθηκε εκ των υστέρων ότι ήταν πλασματική. Ήθελα η ταινία αυτή να είναι ένας φόρος τιμής στο λαϊκό τραγούδι. Στις αρχές του ’90 είναι η περίοδος που συνυπάρχουν οι παλαιοί, οι λεγόμενοι εκπρόσωποι της χρυσής εποχής του λαϊκού τραγουδιού – για παράδειγμα υπάρχει ο Μπιθικώτσης, η Μοσχολιού, ο Καζαντζίδης – , ενώ παράλληλα, ανατέλλει και η νέα γενιά της λαϊκοπόπ, με τραγούδια του Φοίβου, του Καρβέλα κ.α.

Στην ταινία θα δούμε νυχτερινά κέντρα όλων των ειδών. Από παρακμιακά σκυλάδικα μέχρι ωραία μεγάλα κέντρα. Παρακολουθώντας τη ζωή μιας τραγουδίστριας από τα νεανικά της χρόνια μέχρι την ωριμότητά της, περνάμε κι από τα κέντρα που τραγουδάει. Είναι μια σύνθετη ταινία, μέσα από τη ματιά των ανθρώπων που δουλεύουν το βράδυ και κοιμούνται το πρωί. Συνήθως, οι περισσότερες ταινίες κάνουν το αντίθετο και εστιάζουν στον κόσμο και όχι στον τραγουδιστή”.


Όσον αφορά την πλοκή της ταινίας, παρακολουθούμε μια νεαρή τραγουδίστρια με μοναδική φωνή (Φωτεινή) να καταφθάνει στην Αθήνα από την επαρχία για να τραγουδήσει στο μαγαζί ενός βετεράνου μπουζουξή (Χρηστάκης), τις ‘Χάντρες’. Ένας νεαρός λαϊκο-ποπ τραγουδιστής, ο Κόκκινος, θα συναντήσει και θα ερωτευτεί παράφορα την Φωτεινή. Η συνάντηση αυτή θα αλλάξει τις ζωές των τριών για πάντα. Το μοιραίο ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στη νεαρή τραγουδίστρια, τον μπουζουξή-μέντορά της και τον νεοφερμένο λαϊκό τραγουδιστή του μαγαζιού (Γιάννη Στάνκογλου), πυροδοτεί τη δράση, καθώς το πάθος των πρωταγωνιστών κλιμακώνεται μέσα από επανεκτελέσεις τραγουδιών του Χιώτη, του Μητσάκη και του Μανίσαλη, αλλά και καινούρια  τραγούδια συνυφασμένα με το ύφος της διασκέδασης εκείνης της εποχής. Μιας εποχής που αποτέλεσε σημείο καμπής της ελληνικής λαϊκής μουσικής κουλτούρας, αλλά και ενός ολόκληρου lifestyle.


Σε ένα ολιγόλεπτο τετ α τετ που είχα με τον Γιάννη Στάνκογλου, λίγο πριν αποχωρήσουμε, του ζήτησα να μου πει τι του άφησε του ίδιου η δεκαετία του ‘90 και απάντησε χωρίς δεύτερη σκέψη. “Μια φούσκα ήταν. Μια φούσκα που τελικά έσκασε. Υπήρχε πολύ το ‘δε βαριέσαι’ από τον κόσμο. Έφευγαν πολλά λεφτά χωρίς να σκεφτόμαστε. Προσωπικά δεν ήμουν ποτέ φαν των μπουζουκιών. Είμαι πιο πολύ της ροκ μουσικής. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, πως μου είναι ξένο όλο αυτό. Κατάγομαι από τον Έβρο και σαν έφηβος κι εγώ πήγαινα με φίλους σε σκυλάδικα. Θυμάμαι μάλιστα είχα ερωτευτεί και την τραγουδίστρια σε ένα τέτοιο μαγαζί, η οποία ήταν 35-40 και της πήγαινα λουλούδια”.


Στην ταινία παίζουν επίσης, η Άννα Καλαϊτζίδου, ο Αντίνοος Αλμπάνης, ο Γιάννης Νταλιάνης, ο Γιώργος Καφετζόπουλος, και πολλοί άλλοι ηθοποιοί ενώ το καστ συμπληρώνουν  φιλικές συμμετοχές του Δημήτρη Μοθωναίου, της Ελένης Πετρουλά, του Αντώνη Καρπετόπουλου και άλλων.

Ο Αλέξης Καρδαράς έχει γράψει και το σενάριο, ενώ τη μουσική και τα τραγούδια υπογράφει ο Μίνως Μάτσας.


* Η ταινία ΦΑΝΤΑΣΙΑ, σε συμπαραγωγή και διανομή Feelgood Entertainment, θα κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους τον Δεκέμβριο του 2019.

Exit mobile version