Ο άνθρωπος που έγραψε το ‘Bird Box’ τρόμαξε με το Bird Box Challenge
- 19 ΑΠΡ 2019
Πριν μερικά χρόνια έφτασε στα αυτιά μου η φήμη ενός βιβλίου που είχε ήδη λατρέψει η κοινότητα των αναγνωστών που αγαπούν τον τρόμο. Ένα βιβλίο που κινείται σε μετα-Αποκαλυπτικά μονοπάτια με τα μάτια κλειστά μπροστά σε απερίγραπτους τρόμους. Κυριολεκτικά.
Το βιβλίο ονομάζεται ‘Bird Box’ κι έχει κυκλοφορήσει το 2014. Αρκετοί φίλοι της speculative λογοτεχνίας φαίνεται να γνωρίζουν την ύπαρξή του. Είναι από αυτά τα λογοτεχνικά έργα που μοιάζουν να έχουν διαδοθεί από στόμα σε στόμα.
Συγγραφέας του είναι ο Josh Malerman, μουσικός από το Michigan και μέλος της μπάντας The High Strung. Αυτό είναι το πρώτο του βιβλίο, ένα έργο που έχει γράψει και ξαναγράψει αρκετές φορές στη διάρκεια των περιοδειών της μπάντας του σε ολόκληρη την Αμερική, πριν αυτό πουληθεί και εκδοθεί.
Το καλοκαίρι του 2017 ανακοινώθηκε η πώληση των δικαιωμάτων της κινηματογραφικής μεταφοράς του ‘Bird Box’ στο Netflix. Με τους Sandra Bullock, Sarah Paulson, Lil Rel Howery, John Malkovich, Jacki Weaver, Trevante Rhodes στο καστ και την Susanne Bier στη σκηνοθεσία, η ταινία τράβηξε άμεσα το ενδιαφέρον του κοινού και προσέγγισε ακόμη περισσότερους αναγνώστες στο cult του βιβλίου.
Η ταινία ξεκίνησε να στριμάρει από το Netflix τον περασμένο Δεκέμβριο, λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα. Αφού έσπασε ρεκόρ, με 80,000,000 προβολές μέσα στον πρώτο της μήνα, το ‘Bird Box’ απέκτησε ένα μεγάλο πλήθος νέων αναγνωστών. Πριν λίγες εβδομάδες οι Εκδόσεις Οξύ φέρανε μάλιστα το μυθιστόρημα στα ελληνικά, προσφέροντας την ευκαιρία και στους Έλληνες αναγνώστες να χαθούν στην ιστορία της Malorie και στην προσπάθειά της να μεγαλώσει τα παιδιά της παρά την αθέατη απειλή που βρίσκεται στον κόσμο της.
Είχα την ευκαιρία να μιλήσω με τον Josh Malerman, τον συγγραφέα του ‘Bird Box’ για το βιβλίο του, τους ήρωές του, την ταινία του Netflix. Αλλά και για μερικά πολύ σημαντικά νέα που ανακοίνωσε πρόσφατα για όλους τους φανς της ιστορίας του.
Ας ξεκινήσουμε με τα μεγάλα νέα: Υπάρχει ένα sequel στο ‘Bird Box’ που ονομάζεται ‘Malorie’ και θα βρεθεί στα βιβλιοπωλεία την 1η Οκτωβρίου. Τι μπορείς να μας πεις για το νέο βιβλίο;
Δεν μπορώ να πω πολλά, απλά και μόνο επειδή το θέλω να είναι φρέσκο για τους αναγνώστες, αλλά θα πω πως ο τίτλος λέει πολλά. Το ‘Malorie’ είναι η συνέχιση της ιστορίας της Malorie. Υποθέτω πως ολόκληρος ο κόσμος του ‘Bird Box’ είναι η ιστορία της Malorie και πάντα θα είναι.
Χαιρόμαστε πολύ που διαβάζουμε πλέον το ‘Bird Box’ και στα ελληνικά, αφού οι φανς του βιβλίου πολλαπλασιάστηκαν λόγω της μεταφοράς του Netflix. Πώς είναι το να βλέπεις το βιβλίο σου να μετατρέπεται σε ταινία που είναι διαθέσιμη σε 190 χώρες παγκοσμίως;
Είναι απίστευτο. Είναι σημαντικό να σημειώσω πως έγραψα το προσχέδιο του βιβλίου το 2006. Το έγραψα ξανά αλλάζοντάς το σε μεγάλο βαθμό το 2010. Οπότε, για μένα, το να δω αυτούς τους χαρακτήρες να ζωντανεύουν στην ποπ κουλτούρα το 2018/2019; Ήταν τόσο υπέροχο όσο φαντάζεσαι. Όταν είδα την πρώτη σκηνή, τη Malorie να γυρίζει τη βάρκα λέγοντας στα παιδιά να μπουν μέσα, άρχισα να κλαίω. Ήταν εκπληκτικό το να βλέπω πραγματικούς ανθρώπους να εκτελούν τις πράξεις που αυτοί οι τρεις είχαν εκτελέσει τόσες πολλές φορές στη φαντασία μου.
Είχες με οποιονδήποτε τρόπο συμμετοχή στη διαδικασία του γυρίσματος της ταινίας; Μίλησες με τη Sandra Bullock και το υπόλοιπο cast για τους χαρακτήρες σου;
Δεν είχα απολύτως καμία ανάμειξη στην ταινία και ήμουν/είμαι απολύτως εντάξει με αυτό. Κατάλαβα όταν πούλησα τα δικαιώματα πως θα ήταν το όραμα κάποιου άλλου. Από κει και πέρα απλά ήλπιζα πως θα ήταν ένα σπουδαίο όραμα. Και όπως αποδείχθηκε, ήταν. Οπότε, παρότι δεν είχα λόγο στη δημιουργία της, δε θα μπορούσα να είμαι περισσότερο χαρούμενος με την ίδια την ταινία. Και ναι, συνάντησα τη Sandra Bullock αλλά δε μιλήσαμε για το χαρακτήρα ή κάτι τέτοιο. Ήταν αστεία, έξυπνη, δυνατή. Την αγάπησα.
Το ‘Bird Box’ είναι σίγουρα ένα από τα κομμάτια της ποπ κουλτούρας που έγιναν περισσότερες φορές meme μέσα στους πρώτους μήνες του 2019 και το ύφασμα που καλύπτει τα μάτια είναι πλέον απευθείας συνδεδεμένο με την ταινία. Είχες κάποια αξιοσημείωτη αλληλεπίδραση με κάποιον φαν μετά την έξοδο της ταινίας στο Netflix;
Λοιπόν αυτό το πράγμα με το Bird Box Challenge κάπως με τρόμαξε. Στην αρχή το λάτρεψα, ξέρεις, πίστευα πως είναι ξεκαρδιστικό. Αλλά μετά είδα πως ξεκινούσε να γίνεται λίγο επικίνδυνο. Εγώ το βλέπω ως εξής, είναι αρκετά συναρπαστικό να φτιάχνεις ένα σάντουιτς με κλειστά μάτια, δε χρειάζεται να οδηγούμε κιόλας με αυτόν τον τρόπο!
Τις προάλλες έριχνα μια ματιά στα ράφια σου στο Goodreads και έπεσα πάνω στην πεντάστερη κριτική σου για μερικά από τα βιβλία του Stephen King. Υπάρχουν κάποιοι συγγραφείς τρόμου (ή οποιουδήποτε είδους) που θεωρείς μεγάλη επιρροή; Υπάρχει κάποια ιστορία τελευταία που σε εντυπωσίασε;
Οι μεγαλύτερες επιρροές μου είναι οι συγγραφείς και καλλιτέχνες που βγάζουν ένα έργο τέχνης κάθε χρονιά, τακτικά, για τις καριέρες τους. Ο Stephen King είναι έτσι, αλλά το ίδιο και ο Hitchcock και άλλοι. Αγαπώ να παρακολουθώ έναν καλλιτέχνη να αναπτύσσεται, άλμπουμ το άλμπουμ όπως οι Who ή ταινία την ταινία όπως ο Mario Bava. Ο Bob Pollard των Guided By Voices είναι κι αυτός έτσι και είναι καταπληκτικό για εμάς να βλέπουμε αυτόν τον καλλιτέχνη κυριολεκτικά να εξελίσσεται. Νομίζω πως πάντα εντυπωσιάζομαι περισσότερο από το σύνολο της καριέρας κάποιου από ότι συγκεκριμένα έργα τέχνης. Αλλά φυσικά αμέτρητα βιβλία με έχουν αφήσει άφωνο. Πρόσφατα το ‘The Loney’ του Andrew Michael Hurley πραγματικά κάτι μου έκανε.
Η όραση, η ακοή και η αφή παίζουν μεγάλο ρόλο στο ‘Bird Box’. Είχες αποφασίσει από την αρχή πως το βιβλίο σου θα ασχοληθεί τόσο σημαντικά με τις αισθήσεις;
Στην αρχή το αισθάνθηκα περισσότερα σαν κανόνα. Σαν σχήμα λόγου; Δεν είμαι σίγουρος πως να το εκφράσω αυτό. Δεν το σκέφτηκα ως “αισθησιοκεντρικό” μέχρι που βασικά είχε ολοκληρωθεί και προσπαθούσα να το εξηγήσω στους άλλους. Τότε εκείνοι με ρωτούσαν αν περπατούσα γύρω γύρω το τετράγωνο με κλειστά τα μάτια, τέτοια πράγματα, και έτσι μου ήρθε πόσο μεγάλο ρόλο έπαιξαν οι αισθήσεις στο ‘Bird Box’. Καταλαβαίνω πως μοιάζει σαν μια προφανή παρατήρηση να κάνει κανείς αλλά πραγματικά, όταν έκατσα να γράψω, αισθανόμουν περισσότερο σα να έγραφα ένα επεισόδιο του ‘Twilight Zone’. Σκεφτόμουν περισσότερο κάτι σαν το επεισόδιο ‘The Monsters are Due on Maple Street’ παρά σαν ένα θρίλερ αισθητηριακής στέρησης. Αλλά έτσι γίνεται μερικές φορές, σωστά; Αν γράψεις ένα βιβλίο, υπάρχουν καλές πιθανότητες να καταλήξει λίγο διαφορετικό από αυτό που σχεδίασες να κάνεις. Και το αγαπώ αυτό. Τη διαφορά μεταξύ της πρόθεσης και του αποτελεσματος. Αρκεί να ολοκληρώσεις το βιβλίο.
Έχω δει αναγνώστες να αντιδρούν κριτικά σε αυτό που αντιλαμβάνονται ως “ασάφεια” στο σκηνικό του ‘Bird Box’. Η χρήση υπερβολικών εξηγήσεων σε σημεία της πλοκής είναι μια συνεχής συζήτηση για το κοινό στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Ήταν αυτό κάτι που έπαιξε ρόλο στην επιλογή σου να αφήσεις μερικά πράγματα έξω από το βιβλίο σου;
Σε κάποιο σημείο, καθώς έγραφα το βιβλίο, ρώτησα τον εαυτό μου “Θα δείξεις αυτά τα πλάσματα”; Και θυμήθηκα πως ο κανόνας με τον οποίο θα ήθελα να ακολουθήσω, ο κανόνας που επέλεξα, είναι να ξέρω τόσα όσα ξέρει η Malorie. Αφού το αποδέχτηκα αυτό, ήταν μια εύκολη απόφαση από κει και πέρα.
Στο βιβλίο και στην ταινία δε μαθαίνουμε ποτέ την προέλευση των πλασμάτων. Δεν ξέρουμε γιατί βρίσκονται εδώ ή τι θέλουν από εμάς. Σκέφτηκες όμως την ιστορία τους καθώς έγραφες το βιβλίο;
Έχω δει μερικά “slice of life” δράματα πριν γράψω το ‘Bird Box’ Και σκέφτηκα πως σχεδόν όλες οι “slice of life” ταινίες είναι ρομαντικές ή είναι οικογενειακά δράματα, κάτι τέτοιο. Ξεκίνησα να σκέφτομαι, τι θα γινόταν αν υπήρχε μια “slice of life” ιστορία τρόμου; Όταν το βιβλίο ξεκινά, το πρόβλημα είναι ήδη εκεί. Και ούτε λύνεται απαραίτητα στο τέλος. Άρα έχεις κάπως αυτό το “slice” του κόσμου του ‘Bird Box’. Αυτό μου φάνηκε τρομακτικότερο από το να γνωρίζεις τις λεπτομέρειες, την προέλευση και όποια λύση.
Θα παραβρίσκεσαι στο φετινό StokerCon (ετήσιο φεστιβάλ της Ένωσης Συγγραφέων Τρόμου), σωστά; Απολαμβάνεις εκδηλώσεις όπως αυτή;
Ναι! Το αγαπώ. Είμαι ένα από λίγα Τιμώμενα Πρόσωπα φέτος. Είμαι ενθουσιασμένος. Είναι η μόνη στιγμή του χρόνου που είμαι περιστοιχισμένος από ανθρώπους που αγαπούν τα ίδια πράγματα με μένα. Είναι καταπληκτικά. Νιώθεις σαν σε οικογενειακό ριγιούνιον.
Καθώς είσαι συγγραφέας και μουσικός, ας συνδυάσουμε τα δύο: Ποιο από τα τραγούδια των High Strung θα γινόταν ένα εξαιρετικό διήγημα;
Χαχα. Καλή ερώτηση. Το ‘Gravedigger’ σίγουρα. Για έναν βαριεστημένο νεκροθάφτη που ξεκινά να λαξεύει τα δικά του φανταστικά ονόματα πάνω στις ταφόπλακες, φτιάχνοντας το δικό του νεκροταφείο της φαντασίας του.
Αν μπορούσες να φτιάξεις ένα soundtrack που οι αναγνώστες μπορούν να ακούσουν διαβάζοντας το ‘Bird Box’, ποια τραγούδι θα περιελάμβανες;
Νομίζω πως το περισσότερο από το soundtrack του ‘Under the Skin’ ταιριάζει υπέροχα. Μερικές από τις σκοτεινότερες στιγμές του ‘Unforgiven’ του Clint Eastwood. Γράφω αρκετά παρέα με το soundtrack του ‘Creepshow’. Οπότε κι αυτό θα ήταν τέλειο.
Άσε με να σου ρίξω μια ιδέα που είμαι σίγουρος πως θα έχεις ήδη σκεφτεί: Ένα ‘Bird Box’ μιούζικαλ, γραμμένο φυσικά από σένα, με τον Hugh Jackman στο ρόλο του Tom. Για πες;
Χαχα, το λατρεύω! Ένα τεράστιο ΝΑΙ. Μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια του κοινού; Με αυτόν τον τρόπο δε θα χρειαστεί να συνυπολογίσω κοστούμια και σκηνικά στο μπάτζετ.
*Το ‘Bird Box’ κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Οξύ.
Κεντρική φωτογραφία: Charles Sykes/Invision/AP