© Θανάσης Σταυράκης / AP
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Θανάση Σταυράκη, τι σκεφτόσουν όταν τραβούσες την πιο viral φωτογραφία του Μουντιάλ;

Μιλήσαμε με τον Έλληνα φωτορεπόρτερ που βρέθηκε στα γήπεδα του Κατάρ και κατάφερε να βγάλει μερικά από τα πιο εντυπωσιακά κλικ της διοργάνωσης.

Ο διαιτητής σφυρίζει τη λήξη της παράτασης. Η Αργεντινή και η Ολλανδία θα διεκδικήσουν την πρόκριση στα ημιτελικά του Μουντιάλ, μέσω της ψυχοφθόρας διαδικασίας των πέναλτι. Ένας από τους ανθρώπους που βλέπει ζωντανά το παιχνίδι στο Κατάρ είναι και ο Θανάσης Σταυράκης. Μόνο που δε βρίσκεται εκεί για να ευχαριστηθεί το ματς, αλλά για να τραβήξει φωτογραφίες για λογαριασμό του διεθνούς πρακτορείου Associated Press. 

Η διαδικασία ξεκινά. Οι Ολλανδοί χάνουν το πρώτο πέναλτι. Χάνουν και το δεύτερο. Οι Αργεντινοί βρίσκονται ένα βήμα μακριά από την πρόκριση. Ο Lautaro Martinez στήνει την μπάλα στα έντεκα μέτρα, προσποιείται στο προτελευταίο βήμα και ευστοχεί. Κι ενώ οι περισσότεροι θα πίστευαν πως οι ποδοσφαιριστές της εθνικής Αργεντινής θα έτρεχαν να αγκαλιάσουν τον συμπατριώτη τους, εκείνοι αρχίζουν να πανηγυρίζουν μπροστά στους Ολλανδούς που έχουν πέσει στα γόνατα. 

Η φωτογραφία με τον Nicolas Otamendi να κάνει τη χαρακτηριστική κίνηση με τα αυτιά του όσο τρέχει γίνεται viral παγκοσμίως. Ο άνθρωπος που τραβά το ιστορικό κλικ είναι ο Θανάσης Σταυράκης, ο οποίος περίμενε πώς και πώς για αυτή τη στιγμή. 

«Όταν έφτασαν τα πέναλτι, οι φωτογράφοι του Associated Press κάναμε μεταξύ μας μια μίνι σύσκεψη για το τι θα τραβήξει ο καθένας και πού θα εστιάσει. Στο τελευταίο πέναλτι, λοιπόν, εγώ εστίασα στους Ολλανδούς που είχαν τρομερή αγωνία. Παρακαλούσα εκείνη τη στιγμή να μη μετακινηθούν πολύ γιατί θα έπρεπε να αλλάξω φακό και δε θα ήταν τόσο στιβαρό το κάδρο» θυμάται ο ίδιος. 

«Το καταλαβαίνω ότι χάνουν οι Ολλανδοί από τις φωνές των φιλάθλων τους. Είχα εστιάσει σε εκείνους και δεν έβλεπα το πέναλτι. Και οι ποδοσφαιριστές της Αργεντινής, αντί να τρέξουν να αγκαλιάσουν τον τερματοφύλακα, περνούν από μπροστά τους και γίνεται όλο αυτό. Μου έκανε τρομερή εντύπωση που έγινε σε αυτό το επίπεδο. Μου θύμισε όταν παίζαμε με τους φίλους μας στις καλοκαιρινές διακοπές τη δεκαετία του ‘80. Εκατομμυριούχοι πιτσιρικάδες» λέει γελώντας. 

Πώς να είναι να φωτογραφίζεις από τα 103 μέτρα ύψος

«Τράβηξα από εκεί συνολικά 8 αγώνες, μεταξύ αυτών την πρεμιέρα και τον τελικό. Οι διάδρομοι αυτοί βρίσκονταν σε μερικά γήπεδα 30 μέτρα πάνω από τον αγωνιστικό χώρο, σε άλλα 60. Αν έχεις υψοφοβία, δεν το κάνεις αυτό». © Θανάσης Σταυράκης / AP

Αυτή δεν είναι η μόνη viral φωτογραφία που τραβάει κατά τη διάρκεια του Μουντιάλ ο Θανάσης Σταυράκης. Ο Έλληνας φωτορεπόρτερ βρίσκεται εκεί στην επίσημη πρεμιέρα του τουρνουά, σε αρκετά κρίσιμα ματς του Παγκοσμίου Κυπέλλου και το κυριότερο: στον μεγάλο τελικό. Το βράδυ που ο Lionel Messi σήκωσε το ιερό δισκοπότηρο και τελείωσε μια και καλή τη συζήτηση περί GOAT

Ο ίδιος, όμως, δε βρίσκεται στον αγωνιστικό χώρο, αλλά πολύ ψηλότερα. Σ’ έναν χώρο που βρίσκεται πολύ κοντά στην οροφή του σταδίου και οι φωτορεπόρτερ συνηθίζουν να αποκαλούν catwalk. Το συγκεκριμένο σημείο είναι μοναδικό, ενώ δίνει στους φωτογράφους τη δυνατότητα να τραβούν ακόμη και κάθετα, κάτι που κάνει τις λήψεις ακόμη πιο εντυπωσιακές. 

«Τράβηξα από εκεί συνολικά 8 αγώνες, μεταξύ αυτών την πρεμιέρα και τον τελικό. Οι διάδρομοι βρίσκονταν σε μερικά γήπεδα 30 μέτρα πάνω από τον αγωνιστικό χώρο, σε άλλα 60. Σ’ ένα, κάποιος συνάδελφος που ήταν δίπλα μου, το υπολόγισε με το κινητό του στα 103 μέτρα. Αν έχεις υψοφοβία, δεν το κάνεις αυτό» προσθέτει. 

Όπως εξηγεί ο ίδιος, του ζητήθηκε να κάνει μια ειδική εκπαίδευση προκειμένου να φωτογραφίζει από αυτά τα ύψη. Εκείνος το έκανε μετά χαράς. Άλλωστε του αρέσει να τραβά από ψηλά. Η μόνη ενόχληση ερχόταν από τα ηχεία που ήταν στο ίδιο επίπεδο. Αποφάσισε, όμως, να βάλει ωτοασπίδες προκειμένου να παραμείνει προσηλωμένος στον στόχο του, που δεν είναι άλλος από το να πιάσει τη μία στιγμή. 

«Εκείνη τη στιγμή η δουλειά είναι πάνω από όλα. Δεν έχουμε ούτε τον χρόνο, ούτε το μυαλό για να ευχαριστηθούμε το ματς. Εμείς ευχαριστιόμαστε όταν έχει πολλή δράση το παιχνίδι και έχουμε ωραίες φωτογραφίες. Να φανταστείς, σ’ ένα γκολ δεν μπορούμε να γνωρίζει ποιος το έχει βάλει ή πώς γιατί εστιάζουμε σε αυτόν που σουτάρει. Περιμένουμε να δούμε ποιος θα πανηγυρίσει για να καταλάβουμε. Μπορεί δηλαδή να έχει μπει μια γκολάρα και εμείς να τον έχουμε καταλάβει καν» συνεχίζει. 

Το άγχος για μια φωτογραφία του Lionel Messi

«Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί δεν ξέρεις τι θα κάνει, κι αν θα προλάβεις να έχεις το σωστό πλάνο ή την μπάλα στο κάδρο σου. Δεν πρέπει να χάσεις ούτε μία στιγμή. Ο Messi, για παράδειγμα, έχει πολύ πλάκα. Τον βλέπεις να περπατάει στο ματς και όταν πάρει την μπάλα, ξέρεις ότι θα βγάλει μια μαγική πάσα, θα τους ντριμπλάρει όλους. Είναι απίστευτο». © Θανάσης Σταυράκης / AP

Όπως σημειώνει, οι παλμοί είναι στο φουλ καθ όλη τη διάρκεια του ματς. Η εγρήγορση, όμως, είναι ακόμη μεγαλύτερη, όταν στο γήπεδο βρίσκονται ποδοσφαιριστές όπως ο Lionel Messi και ο Kylian Mbappe.

«Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί δεν ξέρεις τι θα κάνουν, κι αν θα προλάβεις να έχεις το σωστό πλάνο ή την μπάλα στο κάδρο σου. Δεν πρέπει να χάσεις ούτε μία στιγμή. Ο Messi, για παράδειγμα, έχει πολύ πλάκα. Τον βλέπεις να περπατάει στο ματς και όταν πάρει την μπάλα, ξέρεις ότι θα βγάλει μια μαγική πάσα, θα τους ντριμπλάρει όλους. Είναι απίστευτο».

Ο Lionel Messi, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η «αρχή των πάντων» κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, φωτογραφικά. «Θα δεις φωτογραφία με τον Messi να κάνει προθέρμανση, να πιάνει το κεφάλι του, να ξύνει το κεφάλι του. Το πόσο πουλάει αυτός ο ποδοσφαιριστής δε λέγεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δεις φωτογραφίες από ματς της εθνικής Αργεντινής και στο 80% αυτών να είναι εκείνος μέσα. Γιατί είναι ο Messi. Δηλαδή εσύ τι θα έβαζες; Τον Messi ή τον Martinez;». 

Η φρενίτιδα αυτή για μια φωτογραφία του Αργεντινού star έπιασε κορυφή στον τελικό. Μία από τις πιο εντυπωσιακές εικόνες του Θανάση Σταυράκη, απεικονίζει τον Lionel Messi να κρατά το τρόπαιο του παγκοσμίου πρωταθλητή και δίπλα του να στοιβάζονται δεκάδες -αν όχι εκατοντάδες- φωτορεπόρτερ για να βγάλουν την καλύτερη δυνατή λήψη. Στον τελικό μόνο, όπως εξηγεί, βρέθηκαν στο στάδιο περισσότεροι από 300 εικονολήπτες από ολόκληρο τον πλανήτη. 

«Ο φακός λειτουργεί σαν VAR»

«Εγώ που τραβάω τη φωτογραφία, μπορώ να δω αν έχει γίνει πέναλτι ή αν έχει πέσει μόνος του ένας ποδοσφαιριστής». © Θανάσης Σταυράκης / AP

Το άγχος και η ένταση για μια καλή λήψη δε φεύγει, όσα χρόνια κι αν περάσουν. «Με τον καιρό, το άγχος αλλάζει. Δεν είσαι πρωτάρης. Πρέπει πάντα να είσαι σε εγρήγορση». Στον τελικό μόνο, το κλικ της φωτογραφικής του μηχανής πατήθηκε περίπου 2.500 φορές. Από αυτές, περισσότερες από 100 ήταν μέσα σε λίγα λεπτά διαθέσιμες σε όλα τα μεγάλα ειδησεογραφικά μέσα του πλανήτη. 

«Στον τελικό βρισκόμασταν 9 φωτορεπόρτερ του Associated Press. Για όλους εμάς, υπήρχαν άλλοι 9 photo editors που επεξεργάζονταν το υλικό που τους στέλναμε. Τις φωτογραφίες μου για παράδειγμα τις έκανε edit κάποιος στην Ολλανδία. Η διαδικασία έχει ως εξής: φωτογραφίζεις, βλέπεις ποιες σου αρέσουν περισσότερο, τις στέλνεις, τις παίρνουν, βάζουν κάποιες λεζάντες και μετά τις στέλνουν παντού παγκοσμίως. Αν υπάρχει καλή σύνδεση στο γήπεδο, κι αν οι φωτογράφοι και οι photo editors είναι γρήγοροι, -που σε τέτοιες περιστάσεις είναι- μπορούν να δημοσιευθούν ακόμη και σε λιγότερα από δύο λεπτά από τη στιγμή της λήψης». 

Η αγαπημένη του φωτογραφία από το Μουντιάλ στο Κατάρ είναι εκείνη από το ματς μεταξύ της Αργεντινής και της Ολλανδίας. Εκείνη, όμως, που ζήλεψε περισσότερο ήταν η επίμαχη φωτογραφία με την μπάλα από τον αγώνα μεταξύ της Ισπανίας και της Ιαπωνίας

«Δεν ήμουν σε εκείνο το παιχνίδι. Τη φωτογραφία την τράβηξε ο Petr David Josek. Μετά τον αγώνα έδωσε συνέντευξη σε ιαπωνικά ραδιόφωνο, σε τηλεοράσεις. Έγινε ήρωας» λέει γελώντας και προσθέτει. «Το εντυπωσιακό με τον φακό είναι πώς λειτουργεί σαν VAR. Εγώ που τραβάω τη φωτογραφία, μπορώ να δω αν έχει γίνει πέναλτι ή αν έχει πέσει μόνος του ένας ποδοσφαιριστής». 

Το Μουντιάλ, όμως, πια αποτελεί παρελθόν και ο ίδιος επέστρεψε στην Ελλάδα για να ξεκουραστεί. Ξέρει, ωστόσο, πως αυτό είναι πολύ δύσκολο να συμβεί. Γιατί το κυνήγι για μια όμορφη φωτογραφία δεν τελειώνει ποτέ. Ακόμη κι αν βρίσκεται 103 μέτρα πάνω από τη γη.