Pascal Le Segretain / Getty Images
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

O Viggo Mortensen μας μίλησε για τα γυρίσματα στην Ελλάδα την περίοδο των φωτιών

Μία πρώτη γεύση από την κουβέντα μας στις Κάννες με τον σπουδαίο ηθοποιό που πρωταγωνίστησε στο Crimes of the Future του David Cronemberg που γυρίστηκε στην Ελλάδα.
Η φετινή πλουσιότατη ελληνική παρουσία στις Κάννες είχε από μικρού μήκους ταινίες που βραβεύτηκαν (Στον Θρόνο του Ξέρξη της Εύης Καλογηροπούλου) μέχρι μεγάλου μήκους στο επίσημο πρόγραμμα (Dodo του Πάνου Κούτρα) κι από συμπαραγωγές (το Burning Days του Emin Alper με συμπαραγωγό τον Γιώργο Τσούργιαννη) μέχρι φιλμ γυρισμένα στη χώρα (το Triangle of Sadness του Ruben Ostlund).

Κι ανάμεσα σε όλα αυτά, μια περίπτωση αληθινά μοναδική. Πόσες φορές θα δούμε μια συμπαραγωγή Ελλάδας-Καναδά, γυρισμένη στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία του David Cronenberg, ενός δηλαδή εκ των σημαντικότερων δημιουργών του παγκόσμιου σινεμά;

Η ταινία Crimes of the Future σηματοδοτεί την επιστροφή του μεγάλου auteur, 8 χρόνια μετά το Maps to the Stars, και ταυτόχρονα μια επιστροφή στο σινεμά που καθόρισε το πρώτο, άκρως επιδραστικό κομμάτι της καριέρας του.

Εκεί όπου το σώμα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο και η «νέα σάρκα» δείχνει το δρόμο προς ένα νέο μέλλον για την ανθρωπότητα.

Το Crimes of the Future παρότι πλούσιο σε στοιχεία body horror, είναι ταυτόχρονα κι ένας επαναστοχασμός για τον Cronenberg. Μια πιο νηφάλια επιστροφή στα Videodrome και eXistenΖ λημέρια του, με περισσότερα χρόνια πια στην πλάτη του, περισσότερη ζωή, ίσως και περισσότερη πια αγωνία για το τι ακριβώς είναι αυτό το μέλλον που έρχεται.

Γυρισμένο στην Ελλάδα το περσινό καλοκαίρι, σε συμπαραγωγή της Αργοναύτες, η ταινία ακολουθεί έναν άντρα (Viggo Mortensen) ο οποίος μπορεί και δημιουργεί νέα όργανα στο σώμα του, τα οποία και αποβάλει.

Αυτή του την ικανότητα τη μετατρέπει σε ένα είδος περφόρμανς τέχνης, ταυτόχρονα όμως βρίσκεται στο στόχαστρο μιας κυβερνητικής υπηρεσίας που θέλει να καταγράφει και να ελέγχει κάθε νέο όργανο που εμφανίζεται. Σε έναν κόσμο παρακμής και ελέγχου, η σάρκα είναι το τελευταίο αταξινόμητο και απρόβλεπτο στοιχείο που έχει απομείνει.

Λίγο μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο Διαγωνιστικό των Καννών, συναντήσαμε τον Viggo Mortensen και μιλήσαμε μαζί του για το σινεμά του Cronenberg, το λόγο που οι νέες γενιές είναι τόσο πιο δεκτικές σε αυτό το σωματικό σινεμά απ’ ότι οι παλιότερες, αλλά φυσικά και για τα γυρίσματα στην Ελλάδα.

Καθίσαμε παρέα του σε μια ταράτσα με θέα την Κρουαζέτ, ενώ εκείνος έπινε το μάτε του, και κουβέντιασε μαζί μας κάθε διάσταση της παραγωγής του φιλμ– με μια ηρεμία και μια υπομονή που ειδικά τις παρανοϊκές αυτές μέρες των Καννών, λειτουργεί σαν γιατρικό.

Όλη η συνέντευξη θα δημοσιευτεί κατά την κυκλοφορία του φιλμ στις αίθουσες, αλλά αυτή είναι μια πρώτη γεύση.

Ο Viggo Mortensen, μας εξηγεί τι μοναδικό και απρόβλεπτο έφερε στην ταινία το γύρισμα στην Ελλάδα

O David προσαρμόστηκε στο γεγονός ότι ενώ αρχικά θα γύριζαν την ταινία στο Τορόντο, τελικά έφτασαν στην Ελλάδα. Και χρησιμοποίησε το περιβάλλον. Στην Ελλάδα το φως ήταν διαφορετικό, κι επίσης ήταν καλοκαίρι.

Υπήρχαν πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις, αυτό αφορά κι η ιστορία της ταινίας κιόλας– προσαρμόζεσαι και ξεπερνάς τα εμπόδια. Αυτή είναι η πραγματικότητα του σώματος κι αυτή είναι η πραγματικότητα της πρακτικής φύσης αυτού του γυρίσματος.

Έχουμε 5-6 βδομάδες αντί για 7. Έχουμε αυτό το μπάτζετ, όχι εκείνο. Έχουμε αυτά τα εφέ που μπορούμε να κάνουμε, και με τα υπόλοιπα θα πρέπει να φανούμε έξυπνοι. Έχουμε αυτό το γκρουπ ηθοποιών. Έξω είναι 44 βαθμοί. Δεν υπάρχει air conditioning. Υπάρχουν φωτιές σε όλα τα δάση, οπότε ο αέρας είναι διαφορετικός. Το λουκ. Το φως. Όλα αυτά τα πράγματα τα μετατρέπεις σε αβαντάζ.

Αυτή η ταινία είναι ένα καλό παράδειγμα του πώς γίνεσαι φίλος με το εμπόδιο που συναντάς. Αν έχεις ένα πρόβλημα στη ζωή σου, ή σε μια σχέση, ή αν γυρνάς μια ταινία και διαπιστώνεις ότι το location που ήθελες δεν είναι διαθέσιμο, ή αν βρέχει, ή αν αυτός ο ηθοποιός είναι άρρωστος ή αν πρέπει να ξαναδιανείμεις τον ρόλο.

Αντί να πεις «σκατά, δεν θα είναι η ταινία που ήθελα να κάνω», να πεις «ΟΚ, τώρα θα είναι η ταινία που έπρεπε να είναι». Είναι ένα μάθημα πάνω στο πώς εκμεταλλεύεσαι το κάθε εμπόδιο και γίνεσαι φίλος του.

Πάντα ήταν καλός σε αυτό ο David, από την αρχή όταν ακόμα έκανε low budget ταινίες, έχει ακόμα την ίδια αντιμετώπιση. Προσαρμογή και κατανίκηση των απρόβλεπτων συνθηκών. Η διαφορά είναι ότι τώρα έχει δεκαετίες εμπειρίας, οπότε τεχνικά είναι πολύ πιο σίγουρος για τον εαυτό του, η τεχνολογία έχει εξελιχθεί κι αυτό μπορεί να το χρησιμοποιήσει, ξέρει ακριβώς τι θέλει και πώς να μοντάρει κάτι. Συνεχώς εξελίσσεται ως σκηνοθέτης κι ως αφηγητής.

Το καλοκαίρι στην Ελλάδα με έκανε να κατεβάσω ταχύτητες στα πάντα. Φορούσα προσθετικά συνεχώς, αυτή τη βαριά κάπα… γενικώς ήταν πολύ καυτά. Χαμηλώνεις ταχύτητα, κατεβαίνουν οι παλμοί σου, πρέπει να εστιάζεις πλέον με διαφορετικό τρόπο.

Κάναμε γυρίσματα σε soundstage και κάποιες φορές είχαμε air condition, κάποιες όχι. Αλλά είχαμε και πολλά αληθινά σκηνικά, όπου έκανε απίστευτη ζέστη. Όλα αυτά σε επηρεάζουν κι απλά τα χρησιμοποιείς, όπως έκανε κι ο David ως σκηνοθέτης.

Ήταν πολύ καλό το ότι βρεθήκαμε στην Ελλάδα. Βοήθησε το Crimes of the Future να είναι πολύ συγκεκριμένα αυτή η ταινία και όχι κάποια διαφορετική.

Και μου άρεσε πολύ το συνεργείο, ήταν σπουδαίο. Ήταν κυρίως άνθρωποι από Ελλάδα, σπουδαίοι τεχνίτες, με πολλή εμπειρία από τις ταινίες που γυρίζονται εκεί. Υπήρχαν πολλοί ταλαντούχοι άνθρωποι και απόλαυσα πολύ να δουλεύω μαζί τους.

*Το Crimes of the Future έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 75ο Φεστιβάλ Καννών, όπου πραγματοποιήθηκε και η συνέντευξη. Η ταινία, σε παραγωγή της Αργοναύτες, θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες τη νέα σεζόν.

Exit mobile version