ΘΕΑΤΡΟ

Ο Σπύρος Μιχαλόπουλος ζει ταυτόχρονα στα ’50s και στα ’80s

Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη των 'Άγριων Μελισσών', για τη ζωή του στην τηλεόραση, το σινεμά και το θέατρο.

Ο Σπύρος Μιχαλόπουλος αγάπησε το σινεμά από μικρό παιδί, όταν ζούσε στην Πρέβεζα. Σπούδασε στην Πολωνία και γνώρισε τον Krzysztof Kieślowski. Γυρνώντας στην Ελλάδα δούλεψε μαζί με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο.

Από το 2004 τον κέρδισε η τηλεόραση και πλέον έχει σκηνοθετήσει μερικές από τις γνωστότερες ελληνικές σειρές της τελευταίας 15ετίας. Από τη ‘Βέρα στο Δεξί’ μέχρι την ‘Πολυκατοικία’, ενώ φέτος είναι ένας εκ των τριών σκηνοθετών στις ‘Άγριες Μέλισσες’, τη μεγαλύτερη, τηλεοπτική επιτυχία της χρονιάς.

Παράλληλα σκηνοθετεί για δεύτερη χρονιά το ‘Tango Bar’ στο θέατρο Άβατον και με αφορμή αυτό, μας μίλησε για το πώς πέρασε από την Πρέβεζα στην Πολωνία, από τις ‘Άγριες Φράουλες’ στις ‘Άγριες Μέλισσες’ και από το μπαρ Αλχημεία στο Tango bar.

Διάβασα ότι αγαπούσατε από μικρό παιδί, όταν ζούσατε στην Πρέβεζα, το σινεμά. Υπήρξε κάποια συγκεκριμένη ταινία που να σας άλλαξε τη ζωή;

Γεννήθηκα στη Πρέβεζα και έμεινα εκεί εως το 1971, όταν ήμουν 12 χρονών. Το Σινεμά στη Πρέβεζα για ένα παράξενο λόγο ήταν σε άνθηση. Σε μια πόλη απομωνομένη με πληθυσμό όχι περισσοτερο από 8.000 κατοίκους υπήρχαν 3 αίθουσες θερινές και οι ίδιες τρεις χειμερινές. Εκεί έβλεπα κάθε Κυριακή ταινία, πρωινή. Όταν μιλάμε για ταινίες μιλάμε για επικές μάχες γυρισμένες στη cinecita ή αντίστοιχα σπαγγέτι western. Σινεμά συστηματικά είδα πλέον στην Αθήνα σαν έφηβος. Οι πρώτες μου ταινίες που με σημάδεψαν ήταν ‘Οι Άγριες φράουλες’, ‘Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του’, και βέβαια το ‘Jesus Christ Superstar’ που το είδα 15 φορές. Αυτές οι ταινές μου άλλαξαν την ζωή.


Πώς προέκυψαν οι σπουδές σας στην Πολωνία; Γνωρίζετε τη γλώσσα;

Οι σπουδές στην Πολωνία προέκυψαν για άλλους λόγους. Πήγα εκεί για να σπουδάσω Χημικός Μηχανικός το 1978. Δύσκολοι καιροί, δύσκολες σπουδές δύσκολη γλώσσα. Είδα όμως ότι το επίπεδο σπουδών στη συγκεκριμένη Σχολή ήταν πολύ υψηλό και δύσκολο. Έτσι ετοιμαζόμουν να γυρίσω πίσω. Όταν ξαφνικά έπεσε το μάτι μου σε μια ανακοίνωση για εξετάσεις στη Σχολή κινηματογράφου. Δοκίμασα να δώσω εκεί. Επειδή ήμουν χαλαρός και είχα άγνοια κινδύνου, πέρασα. Η γλώσσα των μαθημάτων ήταν στα Πολωνικά, τα οποία και έμαθα πολύ καλά.

Σκεφτήκατε να μείνετε μόνιμα;

Ποτέ δεν σκέφτηκα να μείνω μόνιμα στη Πολωνία παρόλο που είχα σοβαρούς λόγους να το κάνω. Είχα ήδη δημιουργήσει οικογένεια και είχα το πρώτο μου παιδί στα 21 μου.

Γνωρίζω ότι υπήρξατε μαθητής του Κισλόφσκι και ότι έχετε συνεργαστεί με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο. Ποια είναι τα μαθήματα που έχετε πάρει από τη γνωριμία σας με τους δύο σκηνοθέτες; Έχετε εφαρμόσει συνειδητά κάποια από αυτά στις σκηνοθετικές σας δουλειες;

Είμαι πολύ τυχερός στη ζωή μου που γνώρισα και δούλεψα με ανθρώπους σπουδαίους στο χωρο του Σινεμά και όχι μόνο. Από αυτούς μόνο καλά μπορείς να πάρεις. Τον Κισλόφσκι τον γνώρισα στη Πολωνία στα πλαίσια της σχολής. Γνώρισα επίσης και δούλεψα με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο στο ‘Μετέωρο Βήμα του Πελαργού’ και με τον Γιώργο Πανουσόπουλο στην ‘Ελεύθερη Κατάδυση’. Από τον καθένα πήρα πολλά που αργότερα τα έβαλα στις δουλειές μου. Αυτό γίνεται κάποιες φορές ασυνείδητα. Κάποιες φορές όμως και συνειδητά εφαρμόζοντας τεχνικές που έμαθες δίπλα τους. Παράδειγμα ο Κισλόφσκι είναι ένας σκηνοθέτης με μαγική ικανότητα να λετουργεί σε μικρούς χώρους, σε αντίθεση με τον Αγγελόπουλο που μαγεύει με τα ανοιχτά του πλάνα.


Οι Άγριες Μέλισσες μεταξύ άλλων επαινέθηκαν για το εξαιρετικό καστ, που συνδυάζει ταλαντούχους ηθοποιούς, και βετεράνους της τηλεόρασης και νέα κινηματογραφικά ταλέντα. Πώς είναι το να σκηνοθετείς έναν ηθοποιό που δεν έχει ξαναβρεθεί σε τηλεοπτικό γύρισμα;

Η δουλειά που έγινε στο κάστ κυρίως από τον Λευτέρη Χαρίτο είναι εξαιρετική. Ήταν ένα ρίσκο που αποφασίσαμε να πάρουμε βάζοντας νέους τηλεοπτικά ηθοποιούς, σε συνδυασμό με βετεράνους. Η συνταγή πέτυχε γιατι υπάρχει μεγάλη όρεξη για νέα πράγματα και αναζητήσεις σε ερμηνείες. Είναι πολύ μεγάλη χαρά να δουλεύεις και να συνεργάζεσαι με «παρθένους» τηλεοπτικά ηθοποιούς, γιατί σε βγάζουν απο την αναπόφευκτη ρουτίνα των γυρισμάτων. Έχει πολύ προσπάθεια, δουλειά και γέλιο.

Βρισκόμαστε σε μία περίοδο ανεγέννησης της ελληνικής τηλεόρασης. Είστε αισιόδοξος για το μέλλον της;

Η τηλεόραση πρέπει να περάσει σε άλλο επίπεδο παραγωγής και πρότασης. Ο κόσμος είναι «υποψιασμένος» πια. Οι μέλισσες έφεραν μια νέα πρόταση. Αυτό πρέπει να συνεχιστεί προς τη σωστή κατεύθυνση. Να γίνονται ποιοτικά καλύτερες δουλειές. Είμαι αισιόδοξος.  


Aνεβάζετε για 2η χρονιά το ‘Tango Bar’. Τι σας άγγιξε στο έργο;

Το ‘Tango Bar’ ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Άβατον. Στο έργο αυτό βρήκα μια πολύ μεγάλη αλήθεια. Βρήκα τον ορισμό της επιτυχίας και της αποτυχίας. Την επιτυχία να είσαι πιο κοντά στον εαυτό σου και στα θέλω σου.

Το ‘Τango Bar’ γράφτηκε στα 80s. Έχετε κρατήσει την εποχή στο έργο;

Με ένα τρόπο ναι, έχει κρατηθεί η εποχή, αλλά τα μηνύματα του έργου είναι τόσο σημερινά που δε σου λείπει το άρωμα της εποχής.

Βρίσκετε διαφορές στα μπαρ που υπήρχαν στα 80s με τα σημερινά;

Ναι, όσον αφορά στον κόσμο. Παλιά υπήρχαν πολύ δυνατές μπάρες και δυνατοί μπάρμεν. Σήμερα λιγότερο.Υπάρχουν όμως ακόμη τέτοια μπάρ, όπως η Αλχημεία στα Άνω Πατήσια, που είμαι θαμώνας 20 χρόνια.

Τι ποτό παραγγέλνετε συνήθως;

Ουίσκυ…  μόνο και τίποτε άλλο.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Τango Bar, Θέατρο Άβατον

Ευπατριδών 3, Γκάζι

Παραστάσεις : Σάβ., Κυρ. 9 μ.μ

Τηλ.: 2103412689

Μέχρι : 7/3

Εισιτήρια: 8, 12 ευρώ.

***

Class of ’99: Το αφιέρωμά μας στο θρυλικό σινεμά του 1999 ολοκληρώνεται στο νέο επεισόδιο του POP για τις Δύσκολες Ώρες, με τις 35 ταινίες που διαμόρφωσαν την καλύτερη χρονιά του κινηματογράφου!

Exit mobile version