Tim Van Patten: Ο σκηνοθέτης-θρύλος του πιλότου του ‘Game of Thrones’ μιλά για τη νέα του σειρά
- 18 ΙΟΥΝ 2020
Ένας αθλητής που έχει πετύχει πολλά από μόνος του, ανήκει για πάντα στο hall of fame μιας λίγκας. Δεν είναι τελείως ξένο το concept και στον χώρο της διασκέδασης. Υπάρχει στο Λος Άντζελες ένας δρόμος αστέρων, υπάρχει κι αυτό που κάνει η Disney, που ανακηρύσσει κόσμο ως Disney Legends βάσει της προσφοράς τους.
Τα λέμε όλα αυτά επειδή ο Τιμ Βαν Πάτεν ανήκει στο Hall of Fame του ΗΒΟ.
Το “Perry Mason” θα προβάλλεται αποκλειστικά στο Vodafone TV από τη Δευτέρα 22 Ιουνίου και κάθε Δευτέρα.
Ο Τιμ Βαν Πάτεν σκηνοθέτησε το πρώτο επεισόδιο του “Game of Thrones” και το τελευταίο επεισόδιο του “Boardwalk Empire”. Έγραψε το θρυλικότερο ίσως επεισόδιο των “Sopranos”, το “Pine Barrens”. Έχει κερδίσει βραβεία από τα σωματεία Σκηνοθετών, Σεναριογράφων και Παραγωγών! Έχει τιμηθεί με 2 Έμμυ κι έχει προταθεί για άλλα 13.
Έχει σκηνοθετήσει “Sopranos” και “Sex & the City”, “The Pacific” και “Rome”, “Deadwood” και “The Wire”. Είναι, πολύ απλά, ο κατεξοχήν Σκηνοθέτης Του ΗΒΟ.
6 χρόνια μετά το τέλος του “Boardwalk Empire”, ο Βαν Πάτεν επιστρέφει πίσω από την κάμερα μίας ακόμα πολυαναμενόμενης πρεστίζ σειράς του ΗΒΟ (που στην Ελλάδα θα δούμε αποκλειστικά από το Vodafone TV, το σπίτι του ΗΒΟ στην Ελλάδα, από την ερχόμενη Δευτέρα 22 Ιουνίου), το νουάρ εποχής “Perry Mason‘ με πρωταγωνιστή τον φοβερό Μάθιου Ρις του “Americans”.
Tο “Perry Mason” μας πηγαίνει πίσω στο Λος Άντζελες των ‘30s εν μέσω του μεγάλου κραχ, στη διάρκεια όμως του οποίου η ίδια αυτή η πόλη ζει σε μια περίεργη οικονομική φούσκα χάρη στην κινηματογραφική βιομηχανία και τους ολυμπιακούς αγώνες, αλλά και μια μεγάλη άνοδο επιρροής των ευαγγελικών χριστιανών. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο συνήγορος Πέρι Μέισον αρχίζει να ερευνά μια πολύ δημόσια υπόθεση απαγωγής και αυτά που αρχίζει να ξεσκεπάζει θα έχουν συνέπειες όχι μόνο για τον ίδιο, αλλά και για ολόκληρη την πόλη.
Μιλήσαμε αποκλειστικά με όλη την ομάδα της σειράς, το καστ, τους σεναριογράφους, την παραγωγό και, ναι, τον σκηνοθέτη, δηλαδή τον Τιμ Βαν Πάτεν. Τις επόμενες μέρες θα μάθουμε αναλυτικά τα πάντα για το πώς δημιουργήθηκε η σειρά-μπλοκμπάστερ του ΗΒΟ για το φετινό καλοκαίρι, από διηγήσεις πρώτου προσώπου. Όμως θέλαμε πρώτα να ακούσουμε μερικά λόγια από τον άνθρωπο πίσω από την κάμερα.
Ο Τιμ Βαν Πάτεν μας μιλά αποκλειστικά για την εμπειρία του μετά από 20 χρόνια συνεργασίας με το ΗΒΟ, για τον Μάρτιν Σκορσέζε, και για το τι είναι αυτό που θέλει τελικά να δίνει στους θεατές.
Ποια ήταν η διαδικασία της παραγωγής του “Perry Mason”; Ήταν ένα δύσκολο γύρισμα για εσάς;
Πέρασα 20 χρόνια στο ΗΒΟ σχεδόν αποκλειστικά και είχα την ευκαιρία να κάνω σειρές για την Αρχαία Ρώμη, για τη Δύση, έκανα “Game of Thrones” και “Pacific”, έχω εκτεθεί δημιουργικά απέναντι σε σειρές με τεράστια κινούμενα κομμάτια. Και κάποιες, γυρισμένες σε πολλές χώρες. Αυτό εδώ ήταν μόνο Λος Άντζελες, κάτι πολύ καλό. [γελάει]
«Ήθελα να πάω σε ένα μέρος που δεν είχα πάει ποτέ».
Για μένα αυτό που χωρίζει το ΗΒΟ από όλα τα άλλα δίκτυα είναι πόσο σε στηρίζουν και σου δίνουν ακριβώς ό,τι θέλεις για να πετύχεις, ό,τι δηλαδή είναι απαραίτητο για να μπορέσεις να κάνεις αυτά τα πρότζεκτ πετυχημένα. Κι αυτό είναι η προσοχή στη λεπτομέρεια. Αρχίζει κυριολεκτικά με μια βελόνα στη γκαρνταρόμπα, περνά από το σχεδιασμό παραγωγής, στην παλέτα χρωμάτων, πώς τα ενώνεις όλα. Αρχίζει δηλαδή με το να είσαι τυχερός να έχεις τη στήριξη μιας σπουδαίας ομάδας παραγωγής και σπουδαίων υπεύθυνων κάθε δημιουργικού τμήματος.
Κοίτα, είναι φόρμουλα αυτό που κάνεις. Τσεκάρεις τη λίστα. Προσλαμβάνεις τους καλύτερους ανθρώπους, προσλαμβάνεις ανθρώπους με παρόμοιο σκεπτικό, προσλαμβάνεις ανθρώπους χωρίς τεράστια εγώ. Στήνεις μια οικογένεια και ομάδα και αρχίζεις να χτίζεις τον κόσμο της σειράς.
Και για μένα αυτό είναι εθισμός! Δεν θα ήξερα τι να κάνω με δύο ανθρώπους σε ένα δωμάτιο για ένα μικρό σόου. Θέλω να το κάνω! Και δεν έχω κάνει τίποτα που να διαδραματίζεται στο σήμερα, εδώ και μια δεκαετία. Αλλά αυτό είναι το κλειδί. Να περιτριγυρίζεις τον εαυτό σου με ανθρώπους ταλαντούχους και με παρόμοιο σκεπτικό.
20 χρόνια στο ΗΒΟ και τόσες σειρές μετά, τι καινούριο σαν πρόκληση είχε το “Perry Mason”;
Όλα όσα ήθελα ποτέ να κάνω… και… άκου, έχω κάνει πολλά σκουπίδια πριν έρθω στο ΗΒΟ πριν 20 χρόνια. [γελάει] Αλλά ήθελα να πάω σε ένα μέρος που δεν είχα πάει ποτέ και θέλω να πηγαίνω και το κοινό σε ένα μέρος που εκείνοι δεν έχουν πάει.
Έχω πάει στα ‘20s και στα ‘40s και στην Αρχαία Ρώμη και στη Δύση, αλλά δεν έχω πάει στα ‘30s και στο Λος Άντζελες. Το σενάριο ήταν τέλειο και ήταν ακριβώς στο είδος μου, βία, έγκλημα, σκοτάδι, ο χώρος μου. Ήθελα να μπω στα κεφάλια των χαρακτήρων. Ήθελα να δουλέψω ξανά με το ΗΒΟ και να δουλέψω με αυτό το καστ. Σε αυτή τη σειρά είδα έναν κόσμο πιθανοτήτων. Και άρπαξα την ευκαιρία.
Το καστ που αναφέρετατε, πώς το διαλέξατε; Ήταν πάντα ο Μάθιου Ρις ως Πέρι; Και τι άλλο ψάχνατε;
Ο Μάθιου ήταν ήδη στο πρότζεκτ όταν ήρθα εγώ, ναι. Και μετά υπήρχαν wish lists, όλοι πετάγαμε ονόματα και φυσικά συναντήσαμε αδιέξοδα, κάποιος δε θέλει τη δουλειά, αλλά η μαγεία είναι όταν καταλήγεις όπου καταλήξεις και είσαι χαρούμενος και αναρωτιέσαι πώς θα μπορούσε να έχει δουλέψει ποτέ με άλλον τρόπο.
Προσωπικά συναντώ ηθοποιούς και κάνω συζήτηση. Λιγότερο σημαντικό είναι για μένα να διαβάσω έναν ηθοποιό παρά να κάτσω απέναντι από έναν άνθρωπο και να ψηλαφίσω, τι άτομο είναι, να περάσουμε 2-3 ώρες μακριά από τα γραφεία. Τελικά το κριτήριο ήταν ότι όσοι είχανε διαβάσει το σενάριο, όσοι συναντήσαμε, μιλάγαμε για αυτό και μετά. Και μιλάγαμε και για τη ζωή. Και λέω ΟΚ, μπορώ να περάσω ένα χρόνο με αυτό το άτομο. Και είναι σημαντικό να ξέρω και το σύνολο δουλειά του καθενός, αλλιώς ερευνώ, αλλά τελικά είναι ένστικτο. Είχαμε τρομερούς ηθοποιούς.
Στιγμιότυπο από τη νέα σειρά του ΗΒΟ, “Perry Mason”.
Οι ηθοποιοί μας είπαν πως τους βάζατε ταινίες να βλέπετε όλοι μαζί, το “Chinatown”, το “Double Indemnity”, τι ψάχνατε στυλιστικά;
Είδαμε και το “Fat City”, και το “Day of the Locust”… Οι αναφορές ήταν περισσότερο στο πνεύμα. Ό,τι αφορούσε εκείνη την περίοδο, το προβάλαμε. Η Paramount έχει αίθουσα που πιάνει αράχνες! Είναι εκεί προβολατζήδες και κανείς δεν έλεγε, μπορώ να δω αυτή την ταινία; Και μπορείς να τη δεις στη μεγάλη οθόνη! Αυτό μου φαινόταν συναρπαστικό! Είναι ωραίο να είναι μια συλλογική εμπειρία και να μιλάτε μετά για αυτή. Είναι κάτι για συζήτηση, για να ανακάλυψη. Και για ανακάλυψη χωρίς να είσαι υπό πίεση. Απλά να είμαστε μαζί και να μιλάμε για πράγματα και στιγμές και χαρακτήρες, και λεπτομέρειες, λεπτομέρειες, λεπτομέρειες!
Μου άρεσε να το κάνω, δεν έχω συνήθως την ευκαιρία να κάνω κάτι τέτοιο. Αλλά χτίσαμε έναν κόσμο και κοιτάς προς αυτές τις ταινίες για πολλά πράγματα. Όχι μόνο για στυλ ή για κάστινγκ, αλλά και θεματικά.
«Είναι φόρμουλα αυτό που κάνεις. Τσεκάρεις τη λίστα».
Όταν κάναμε το “Boardwalk Empire”, ο Σκορσέζε ερχόταν στο γραφείο του και μας έδειχνε double features. Και λέω, είμαι στο δωμάτιο με τον φίλο μου και τον Μάρτιν Σκορσέζε και βλέπουμε το “Some Came Running” ή κάποια περίεργη ταινία του Jack Webb. Εξωπραγματικό. Και μετά την ταινία λέω, Μάρτι, γιατί βλέπουμε το “Pete Kelly’s Blues” με τον Τζακ Γουέμπ; [κάνει μια μίμηση του Σκορσέζε] «Ξέρεις, δεν είναι κάτι – ο Τζακ είναι υπέροχος, δεν είναι η καλύτερη ταινία του Γουέμπ αλλά- παίζει μια μπάντα και το βλέπω για τη μπάντα». [γελάει] Αλλά έχει δίκιο, γιατί αυτό που κάνει είναι να αφοσιώνεται σε ένα μοριακό επίπεδο.
Μιλώντας για όλα αυτά τα παλιά νουάρ και για το νέο “Perry Mason”, ποια βρίσκετε πως είναι η σημασία μιας τέτοια σειράς σήμερα;
Η ζωή είναι μονότονη και κάνει κύκλους. Όλα τελικά αφορούν τους χαρακτήρες που δημιουργείς και το πώς αυτοί αντιδρούν σε αυτό τον κόσμο. Αυτό κάνει τη διαφορά.
*Το “Perry Mason” θα προβάλλεται αποκλειστικά στο Vodafone TV από τη Δευτέρα 22 Ιουνίου και κάθε Δευτέρα.
*Όλα όσα μας είπε ο Τιμ Βαν Πάτεν και οι υπόλοιποι συντελεστές του “Perry Mason”, σύντομα στο Oneman.