7 επίθετα που δεν πρέπει να χρησιμοποιείς ποτέ για τον εαυτό σου
- 18 ΣΕΠ 2024
Όλοι έχουμε βρεθεί σε ένα πάρτι όπου πρέπει να συστηθούμε ή έχουμε βγει ένα πρώτο ραντεβού, ή έχουμε περάσει από συνεντεύξεις για δουλειά. Σε όλες αυτές τις συζητήσεις, δυστυχώς όλοι έχουμε πει υπερβολές προκειμένου να πουλήσουμε τον εαυτό μας στον συνομιλητή μας, αλλά το αποτέλεσμα συχνά είναι το ακριβώς αντίθετο.
Επίθετα όπως τα παρακάτω έχουν χρησιμοποιηθεί τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια, που μάλλον κάνουν αρνητική εντύπωση, όταν τα χρησιμοποιείς για να περιγράψεις τον ίδιο σου τον εαυτό, ακόμη και αν ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Στην καλύτερη περίπτωση κάνουν τον άλλον να νυστάξει και στη χειρότερη σε κάνουν αντιπαθή
Ηγέτης
«Ηγέτης, εσύ!»: Ναι όταν στο λέει ο συμπαίκτης σου στην ομάδα ίσως έχει πλάκα, αλλά αν ο ίδιος πλασάρεσαι σαν ηγέτης ή σαν ηγετική φυσιογνωμία σε μια συζήτηση, υπάρχει μάλλον πρόβλημα. Αντί λοιπόν να αποκαλείς τον εαυτό σου ηγέτη, δείξε τις ηγετικές σου ικανότητες στην πράξη.
«Πολύ συχνά κρυβόμαστε πίσω από λέξεις-κλειδιά που δεν σημαίνουν τίποτα, είτε από την επιθυμία μας να κρατήσουμε τα πράγματα απλά είτε επειδή δεν αισθανόμαστε σίγουροι να μιλάμε για τα εργασιακά μας επιτεύγματα. Χρησιμοποιήστε γλώσσα που μεταφέρει πραγματικά αυτό που σας κάνει σπουδαίους», εξηγεί ο βιογράφος Christopher Sandford.
Δημιουργικός
Θα ήταν κακόγουστο να πεις, «είμαι δημιουργικός», σε μια κανονική συζήτηση. Αυτό το επίθετο χρησιμοποιείται για να επαινέσουμε ή να επαινέσουμε κάποιον, και το να επαινούμε τον εαυτό μας είναι συνήθως αποκρουστικό. Είναι επίσης μία από τις 10 κορυφαίες λέξεις-αστραπή του LinkedIn που χρησιμοποιούνται υπερβολικά πολύ.
Αντ’ αυτού, μίλα στους ανθρώπους για τις δημιουργικές σου προσπάθειες. Μια φιλική συζήτηση για τη δημιουργικότητά σου είναι πολύ πιο ευχάριστη για όλους από το να δηλώνεις απλώς ότι είσαι δημιουργικός.
Επιτυχημένος
Η επιτυχία είναι υποκειμενική, και ενώ μπορεί να φαίνεται θετικός τρόπος για να περιγράψεις τον εαυτό σου, μπορεί να φανεί σνομπ σε κάποιους. Αν κάποιος σε ρωτήσει για τα χόμπι, τη δουλειά ή τα ενδιαφέροντά σου και νιώθεις ιδιαίτερα καλός σε αυτά, μοιράσου κάποια στατιστικά στοιχεία, αντί να πεις απλώς ότι είσαι «επιτυχημένος».
Expert
Πολύ σπάνια ακούς κάποιον να συστήνεται ως «ειδικός» σε κάποιο θέμα και για αυτό υπάρχει επικοινωνιακός λόγος. Πολλοί μπορούν να σε αναφέρουν ως ειδικό, αλλά το να το λες ο ίδιος για να περιγράψεις τον εαυτό σου ακούγεται κάπως περίεργα. Ο συγγραφέας Malcolm Gladwell προτιμά τη λέξη «εμπειρογνώμονας» και χρησιμοποιεί τον «κανόνα των 10.000 ωρών» στο βιβλίο του Outliers: The Story Of Success.
Ο Gladwell υποθέτει ότι το κλειδί για να γίνει κανείς ειδικός σε οτιδήποτε είναι να το εξασκήσει (με τον σωστό τρόπο) για τουλάχιστον 10.000 ώρες. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 20 ώρες εξάσκησης την εβδομάδα για μια δεκαετία. Αν το κάνεις αυτό, σύμφωνα με τα πρότυπα του Gladwell, μπορείς να αποκαλείς τον εαυτό σου εμπειρογνώμονα ή expert, χωρίς να φαίνεται αυτό αλαζονικό.
Καινοτόμος
Αυτό το επίθετο δεν έχει καμία βαρύτητα αν δεν εξηγηθεί περαιτέρω, οπότε καλύτερα απόφυγέ το και εμβάθυνε σε παραδείγματα αντ’ αυτού. Αν θεωρείς τον εαυτό σου καινοτόμο, μοιράσου νέες ιδέες, καθώς και τις ικανότητες δημιουργικής σκέψης σου. Αν δεν μπορείς να σκεφτείς καμία από αυτές τις περιπτώσεις, μάλλον θα πρέπει να παραλείψεις εντελώς το «καινοτόμος».
Έμπειρος
Άλλη μια από τις υπερβολικά χρησιμοποιημένες λέξεις του LinkedIn, η «εμπειρία» και επίσης δεν είναι κάτι που πρέπει να λες στους ανθρώπους, αλλά να το δείχνεις. Εξηγώντας περισσότερα για τα προηγούμενα έργα ή τις προηγούμενες θέσεις εργασίας σου, σχηματίζεις μια καλύτερη εικόνα από το να χρησιμοποιείς το «έμπειρος» για να σε περιγράψεις.
Για παράδειγμα, το «έμπειρος αναλυτής δεδομένων» έχει την ίδια βαρύτητα με το «αναλυτής δεδομένων» σε μια συστατική επιστολή, επειδή κανείς δεν έχει ιδέα τι σημαίνει για εσένα το «έμπειρος». Το κάνεις αυτό εδώ και δύο χρόνια ή εδώ και δεκαπέντε; Η εμπειρία είναι υποκειμενική.
Ταλαντούχος
Το «είμαι πολύ ταλαντούχος» δεν είναι κάτι που ακούγεται συχνά, επειδή βγαίνει σαν αυταρέσκεια. Απόφυγε λοιπόν να προσθέσεις το «ταλαντούχος» στο βιογραφικό σου, στα κοινωνικά σου προφίλ και σε άλλα διαδικτυακά μέσα. Και φυσικά σταμάτα να το λες στις προσωπικές σου συζητήσεις, αν για κάποιο λόγο το κάνεις ακόμα.
Σε μια μελέτη από το περιοδικό Personality and Social Psychology Bulletin, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι υπάρχει προτίμηση για τους «φυσιολογικούς» έναντι των «φιλόδοξων», δηλαδή οι συμμετέχοντες προτιμούσαν τους ανθρώπους που ήταν φυσικά ταλαντούχοι παρά εκείνους που υπερτονίζουν τα ταλέντα και τις επιτυχίες τους μιλώντας για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή τους.